Page 69 - Politike človekovih pravic
P. 69

Uveljavljanje človekovih pravic  1.6
                civilno družbo. Po Locku neomejena suverenost torej ostaja v
                rokah ljudstva, ki ima moč, da razveljavi oblast svoje vlade (ali
                njenega dela), če ta preseže svoje (stoletje in več kasneje ustavno
                opredeljene ter zagotovljene; op. avt.) omejitve.
              •  Izraz splošne volje (angl. general will) (Rousseau).Rousseau je v svo-
                jem pogledu vse posamezne državljane združil v vsemogočnega
                suverena. Glavni namen državljanov kot suverenov je izražanje
                splošne volje. Le-ta ne more biti nikoli napačna. Če je izraženo
                nekaj, kar je v nasprotju s splošnim interesom, je to opredeljeno
                kot navadna »volja vseh« in po Rousseauju ne more izhajati od
                suverena. Da bi zagotovil legitimnost vlade in zakonov, bi avtor
                uveljavil splošno udeležbo, da bi »prisilil ljudi, da so svobodni«,
                kot je paradoksalno formuliral.

              Hobbes, Locke in Rousseau so v imenu suverenosti torej zahtevali
            soglasje vseh o prvotni družbeni pogodbi, ki s seboj nosi ustavno sta-
            bilnost. Razlika med njimi je bila predvsem v Rousseaujevi ideji, pove-
            zani z zagotavljanjem legitimnosti oblasti s splošno udeležbo pri zako-
            nodaji, s katero je država, ki jo opisuje v Družbeni pogodbi, podrejena
            nenadnim spremembam ali celo preoblikovanju svoje ustave po nareku
            univerzalnega in soglasnega vladarja – državljanov. Danes suverenost
            v najsplošnejšem smislu razumemo kot posedovanje najvišje (in po
            možnosti neomejene) normativne moči in oblasti na nekem področju,
            državno oblast oz. v njenem imenu zakonodajno, izvršilno in sodno
            vejo pa kot institucije, preko katerih se ta suverenost izvaja. To razli-
            kovanje jasno sporoča, da mora biti suverenost nekje drugje kot pri ob-
            lasti države in tistih, ki izvajajo državna pooblastila, in s tem skladno z
            omejenostjo države v povezavi z neomejeno suverenostjo. V ustavnih
            demokracijah je suverena oblast ljudstva končna in neomejena, organi
            državne oblasti – zakonodajni organi, predsedniki in sodišča –, preko
            katerih se ta suverenost izvaja v imenu ljudstva, pa so ustavno omejeni
            in podrejeni (Waluchow in Kyritsis, 2001).
              Normativno gledano moderne demokratične ustave človekove pra-
            vice ter svoboščine opredeljujejo kot temelj državne ureditve in orga-
            niziranosti ter so podlaga za vso drugo zakonodajo (Kaučič in Grad,
            2008). Ustava kot sodobna oblika družbene pogodbe pa naj bi tudi v
            dejanskem smislu predstavljala zagotovilo za določanje pravic in nu-
            dila poroštva za varstvo pravic slehernega človeka ter državljana in
            pomoč pri uveljavljanju pravic ter svoboščin v odnosu do države (t. i.


                                                            69
   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74