Page 70 - Politike človekovih pravic
P. 70

1  Konceptualizacija človekovih pravic skozi prizmo političnega

                negativne pravice). Hkrati naj bo ustava tudi normativni ter moralno
                osrednji akt, ki določa dolžnosti državljanov in nekatere omejitve nji-
                hovih pravic, z namenom, da ne bi bile kršene pravice drugih posame-
                znikov ali skupin (koncept odgovornosti).
                  Kot smo že videli, so sodobne ustave dokumenti, ki imajo svoje
                predhodnike v različnih aktih in deklaracijah od angleške Magne Carte
                Libertatum dalje ali celo v obličnih izjavah o spoštovanju pravic, ki so
                bile del ceremoniala ob umestitvah novih vladarjev in so nastale že v
                                  29
                začetku fevdalizma.  Ustava po vzoru opisanih temeljnih idej očetov
                družbene pogodbe iz 17. in 18. stoletja predstavlja temeljni pravni akt,
                utemeljen na pojmovanju pravic in dolžnosti, je temelj pravnega reda
                in pomeni tudi omejitev osebne, avtokratične ter poljubno izvrševane
                oblasti (Pitamic, 1927, str. 176). Z vidika filozofske in politične misli
                smo lahko prav na primeru evolucije od začetnih teorij naravnega pra-
                va proti kasnejšim oblikam pozitivistične racionalnosti opazovali tudi
                poglede na razvoj ustav oz. konstitucionalizma. Oblast kot pojem, ki
                je bil najprej povezan s pojmom »naravni« vladar kot božji predstav-
                nik na Zemlji, se utemelji v »tozemskih« zadevah, to je v medčloveš-
                kih odnosih. Prav tako pomemben je prehod poudarkov preko začetne
                (selektivne; op. avt.) individualnosti proti univerzalnosti na primeru
                človekovih pravic, na katere se ne gleda več kot na problem naravne
                danosti in občutij, komu in zakaj naj bi pripadale, ampak kot na po-
                zitivno ustavnopravno vprašanje – pravice obstajajo tukaj in zdaj ter
                niso z ničemer pogojene, oblast pa jih mora priznati s posebnimi akti
                in razglasiti na svečan način ter jim zagotavljati učinkovito varstvo.
                Tako ravnanje oblasti postane kriterij njene legitimnosti in s tem

                 29
                  Štih idr. (2016, str. 51) opisujejo, da so zgodnjesrednjeveška ljudstva ali plemena na ozemlju
                  današnje Slovenije za razliko  od zahodnih,  germanskih  sosedov, ki  so svoje pravo  zapisa-
                  li (kodificirali), živela po nezapisanih običajih in tako izpodrivala staro pogansko sakralno
                  strukturo. V 9. stoletju se pojavijo viri, ki so opisovali pravo, po katerem so živele slovanske
                  gentilne kneževine, ki pa so se začele prav pod vplivom frankovske ekspanzije širiti. Kaučič in
                  Grad (2008) navajata, da so se s tem zahodnim zgledom na našem ozemlju postopoma začele
                  pojavljati različne izjave, listine in dogovori, katerih namen je bil, da so posamezne družbene
                  skupine, fevdalna gospoda, posamezne dežele ali mesta lahko od vladarjev izsilili potrditev
                  določenih pravic ali priznanje novih, s čemer je bila vladarjeva oblast omejena oz. se je mo-
                  ral pri svojem ravnanju posluževati določenih postopkov ali pridobiti soglasje za nekatere
                  odločitve. Kot najpogostejši prvi primer opisanih kodificiranih oblik v naših krajih štejemo
                  obred ustoličevanja karantanskih knezov, ki je iz opisov znan že iz 9. stoletja in s katerim so
                  Karantanci »naredili kneza« (lat. ducem fecerunt), določal pa naj bi, da mora knez odgovarjati
                  na vprašanja in zagotoviti, da bo pravičen sodnik in da bo skrbel za blagor dežele, ter svojo
                  oblast nato »izročiti« dalje (lat. ducatum illi dederunt), kljub temu da z zgodovinskimi dejstvi
                  ni mogoče dokazati, da je bil obred takšnega ustoličevanja že oblika tovrstne legitimacije (Štih
                  idr., 2016, str. 52).


                            70
   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75