Page 237 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 237

Slovenska oblika Vprašalnika za oceno

                  izgorelosti (BAT-12) in vloga osebnosti
                  pri napovedovanju izgorelosti učiteljev


                  Petra Dolenc                   Blaž Simčič
                  Univerza na Primorskem         Univeza na Primorskem
                  petra.dolenc@pef.upr.si        blaz.simcic@pef.upr.si
                  Jerneja Lobnikar
                  Osnovna šola Prebold
                  jerneja.lobnikar@sola-prebold.si

                  Učitelji se zaradi narave svojega dela uvrščajo med poklicne skupine z večjim
                  tveganjem za razvoj izgorelosti, ki se odraža v slabšem telesnem in dušev-
                  nem zdravju. Raziskave kažejo, da lahko z ustreznimi merskimi pripomočki, ki
                  omogočajo preventivno oceno tveganja za izgorelost, zmanjšamo njene nega-
                  tivne posledice. Z raziskavo smo želeli najprej preveriti psihometrične lastnosti
                  krajše oblike Vprašalnika za oceno izgorelosti (BAT-12) pri slovenskih učiteljih,
                  nadalje pa nas je zanimala vloga osebnosti pri napovedovanju izgorelosti. V
                  raziskavo smo vključili 430 osnovnošolskih učiteljev, ki so poleg vprašalnika
                  BAT-12 izpolnili še Vprašalnik petih velikih faktorjev osebnosti (BFI). Slovenska
                  oblika BAT-12 izkazuje dobro faktorsko veljavnost, pri čemer se štiri podlestvice
                  (izčrpanost, miselna odtujenost, kognitivna oškodovanost, čustvena oškodo-
                  vanost) združujejo v skupno oceno izgorelosti. Na podlagi regresijske analize
                  ugotavljamo, da višje izražen nevroticizem, nižje izraženi vestnost in spreje-
                  mljivost ter zaposlitev za določen čas pomembno napovedujejo višjo oceno
                  izgorelosti pri slovenskih učiteljih.
                  Ključne besede: izgorelost, Vprašalnik za oceno izgorelosti, psihometrične la-
                  stnosti, osebnost, učitelji


             Uvod
             Problematika izgorelosti pri učiteljih
             Rezultati številnih raziskav o delovnem stresu uvrščajo zaposlene v vzgoji in
             izobraževanju v sam vrh zelo stresnih poklicev (Arvidsson idr. 2016). Med te
             zaposlene sodijo tudi učitelji, za katere je značilna stalna in intenzivna soci-
             alna interakcija z učenci, s starši ter sodelavci. Vloga učiteljev ni le v organi-
             zaciji učinkovitega učnega okolja, ki omogoča učencem pridobiti ustrezna
             znanja in izboljšati procese učenja, temveč tudi skrb za dobre medosebne
             odnose in zagotavljanje pogojev za optimalen razvoj ter blagostanje učen-
             cev (Tuxford in Bradley 2015). Poučevanje lahko zato razumemo kot izredno


             Krmac, N.,S.Hudovernik, M. Rodela,M.Mezgec, M. RadetićPaićinM. Kukanja Gabrijelčič, ur. 2024.
             Pedagoška vizija: premikanje izobraževanja od tradicije do inovacij – 50 let razvoja na Pedagoški fakulteti.
             Koper: Založba Univerze na Primorskem.  https://doi.org/10.26493/978-961-293-358-6.237-255
   232   233   234   235   236   237   238   239   240   241   242