Page 241 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 241
Slovenska oblika Vprašalnika za oceno izgorelosti (BAT-12)
raziskavami, predvsem v smislu neenotnih rezultatov o velikosti povezano-
sti med osebnostnimi lastnostmi in izgorelostjo, kar gre vsaj delno pripisati
različnim merskim pripomočkom in heterogenim vzorcem učiteljev (Liu idr.
2022).
Cilji in hipoteze raziskave
Cilj raziskave je bil najprej preveriti psihometrične lastnosti krajše oblike
vprašalnika,torejBAT-12,navzorcuslovenskihosnovnošolskihučiteljev.Vpra-
šalnik namreč še ni bil uporabljen pri zaposlenih s področja vzgoje in izobra-
ževanja v Sloveniji, obenem pa je ključnega pomena zagotoviti veljavne in
zanesljive merske pripomočke, če želimo ustrezno preverjati tveganje za po-
jav izgorelosti v omenjeni poklicni skupini. Nadalje ugotavljamo, da je bil
odnos med poklicnim stresom, izgorelostjo in osebnostjo pogosto predmet
raziskav v tujini, v slovenskem prostoru pa tovrstnih raziskav primanjkuje.
Zato je bil drugi cilj raziskave ugotoviti povezanost med izgorelostjo in oseb-
nostnimi lastnostmi osnovnošolskih učiteljev ter natančneje preučiti vlogo
osebnostnih lastnosti pri napovedovanju izgorelosti učiteljev, ob upošteva-
nju izbranih demografskih dejavnikov in dejavnikov, povezanih z delovnim
mestom.
Skladno z izsledki predhodnih raziskav smo oblikovali naslednje hipoteze:
H1 FaktorskastrukturakrajšeoblikeVprašalnikazaocenoizgorelosti(BAT-
12) na vzorcu slovenskih osnovnošolskih učiteljev potrjuje večdimen-
zionalno in hierarhično urejenost izgorelosti, kot jo meri izvirni vpra-
šalnik BAT-12.
H2 Obstaja statistično pomembna povezanost med osebnostnimi last-
nostmi osnovnošolskih učiteljev in stopnjo izgorelosti, pri čemer se
ekstravertnost, sprejemljivost, vestnost in odprtost negativno pove-
zujejo z izgorelostjo, nevroticizem pa se z izgorelostjo pozitivno po-
vezuje.
H3 Med preučevanimi osebnostnimi lastnostmi nevroticizem v največji
meri napoveduje izgorelost osnovnošolskih učiteljev.
Metoda
Vzorec
V raziskavo je bil vključenih 430 slovenskih osnovnošolskih učiteljev in učite-
ljic iz različnih statističnih regij. Velikost vzorca smo določili na podlagi veliko-
sti populacije osnovnošolskih učiteljev v šolskem letu 2022/2023, ki po podat-
kih Statističnega urada Republike Slovenije znaša 18.610 učiteljev. Ob upo-
241