Page 239 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 239

Slovenska oblika Vprašalnika za oceno izgorelosti (BAT-12)


             tory – MBI) (Maslach, Jackson in Leiter 1996) in Kopenhagenski vprašalnik iz-
             gorelosti (Copenhagen Burnout Inventory – CBI) (Kristensen idr. 2005), ki sta
             se v primerjavi z drugimi podobnimi pripomočki izkazala za psihometrično
             najustreznejša (Shoman idr. 2021). Vprašalnik MBI velja za najpogosteje upo-
             rabljeno mero izgorelosti v mednarodnem merilu, kar velja tudi za preučeva-
             nje izgorelosti v vzgoji in izobraževanju (Masmoudi idr. 2016; Teles idr. 2020).
             Kot omenjata Schaufeli in De Witte (2023), pa ima pripomoček tudi nekatere
             konceptualne in praktične omejitve. Z vsebinskega vidika MBI vključuje, po-
             leg dimenzij čustvene izčrpanosti in depersonalizacije, še dimenzijo osebne
             učinkovitosti, vendar raziskave kažejo, da je slednja manj konsistentna in sta-
             bilna v primerjavi s prvima dvema. Poleg tega naj bi slabša osebna učinkovi-
             tost predstavljala predvsem posledico izgorelosti, ne pa njeno osrednjo se-
             stavino. Nekateri avtorji tudi opozarjajo, da MBI ne vključuje trditev, ki bi se
             nanašale na posameznikovo kognitivno delovanje, čeprav se ima slabšo ko-
             gnitivno zmogljivost za enega pomembnejših znakov izgorelosti (Deligka-
             risidr.2014).Pravtakosevliteraturi izpostavlja problem praktične uporab-
             nosti MBI, saj ne omogoča izračuna skupne ocene izgorelosti (Schaufeli, De
             Witte in Desart 2020). Zaradi vseh omenjenih omejitev so Schaufeli, De Witte
             in Steffie Desart (2019; 2020) razvili novo mersko orodje – Vprašalnik za oce-
             njevanje izgorelosti (Burnout Assessment Tool – BAT), ki odpravlja pomanj-
             kljivosti predhodnih pripomočkov.
               Vprašalnik za oceno izgorelosti (BAT) slednjo opredeljuje kot sindrom oz.
             temeljni psihološki konstrukt (Schaufeli, De Witte in Desart 2020), ki je se-
             stavljen iz štirih osrednjih simptomov: izčrpanosti, mentalne odtujenosti, ko-
             gnitivne oškodovanosti in čustvene oškodovanosti. Izčrpanost označuje kro-
             nično utrujenost in izgubo energije, ki povzroči občutek telesne in duševne
             izčrpanosti. Mentalna odtujenost se nanaša na močan odpor, brezbrižnost in
             ciničen odnos do dela ter izogibanje medosebnim stikom. Kognitivna oško-
             dovanost obsega težave s spominom, pomanjkanje pozornosti in koncentra-
             cije ter slabše splošno kognitivno delovanje, medtem ko se čustvena oško-
             dovanost nanaša na intenzivne čustvene reakcije, kot sta jeza ali žalost, ter
             občutek, da nas čustva preplavljajo in jih ne zmoremo obvladovati (Schau-
             feli in De Witte 2023). Vprašalnik BAT vsebuje še posebno lestvico sekundar-
             nih simptomov z dvema podlestvicama: psihološke težave (npr. težave s spa-
             njem, napetost in zaskrbljenost) in psihosomatske težave (npr. glavoboli, bo-
             lečine v prsih in mišicah), ki jih obravnavamo ločeno od osrednjih simpto-
             mov izgorelosti (Schaufeli in De Witte 2023). Vprašalnik BAT je izkazal dobre
             psihometrične lastnosti, vključno z ustrezno faktorsko strukturo, zanesljivo-
             stjo, s konvergentno in z diskriminativno veljavnostjo na različnih vzorcih za-


                                                                            239
   234   235   236   237   238   239   240   241   242   243   244