Page 277 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 277

Vključevanje in delo z ukrajinskimi učenci v slovenskih osnovnih šolah


             odnosi in zagotavljanje pomoči za učence priseljence zelo pomembni. Med-
             narodni odbor za integracijo beguncev v Angliji (International Rescue Com-
             mittee 2022) navaja šest korakov pomoči ukrajinskim učencem ob vključitvi
             v novo okolje: (a) seznanitev z rutino, jezikom, s pričakovanji in z rutinskimi
             opravili;(b) pomočusposobljeneosebe;(c) čas,pozornost,sočutjeodraslega;
             (č) pojasnitev, da so težave s koncentracijo, občutek preobremenjenosti ali
             žalosti ob travmatskih izkušnjah normalni, in omogočanje možnosti umika;
             (d) zasnova učnega prostora, ki spodbuja mir in organiziranost; in (e) pogo-
             vor o možnostih vključevanja v zunajšolske dejavnosti.
               Slovenske OŠ se vključevanja in dela z učenci priseljenci lotevajo na raz-
             lične načine (Baloh 2013). Nekatere organizirajo programe pomoči, katerih cilj
             je predvsem blaženje kulturnega šoka in socialnih stisk (Vižintin 2013). Marta
             Novak (2017) navaja, da je ob vključitvi v razred pomembno pripraviti indi-
             vidualni načrt aktivnosti, ki obsega diagnostiko začetnega stanja, pripravo
             načrta učenja, spremljanje napredka, vrednotenje znanja in evalvacijo rea-
             lizacije načrta. Pomembno vlogo pri tem imajo šolski svetovalni delavci, ki
             so ob ravnatelju ključni akterji inkluzije. Njihovinalogista organizacija in ko-
             ordiniranje različnih dejavnosti (Kociper, Torkar in Ermenc 2018). Prav tako
             skrbijo za aktiviranje virov pomoči v šolskem (npr. medvrstniška pomoč) in
             zunajšolskem okolju (npr. krepitev socialne mreže, sodelovanje z nevladnimi
             organizacijami) (Mikuš-Kos idr. 2017).
               Na ravni razreda ima glavno vlogo učitelj, katerega bistvene naloge so pri-
             lagajanje metod poučevanja, materialov in učnega programa, diferenciacija
             ter individualizacija pouka in spodbujanje pozitivnih odnosov v razredu (Bo-
             oth in Ainscow 2002). Pomembno je, da upošteva individualne potrebe vseh
             učencev.Učiteljisemorajozavedati,dasoukrajinskiučencinasvojipotiizdo-
             movine morda doživeli psihične travme in imajo lahko posttravmatske stre-
             sne motnje (PSM), ki jim znižujejo motivacijo za šolsko delo. Po podatkih pri-
             bližno tretjina beguncev preseže diagnostični prag za razvoj PSM, depresije
             in anksioznosti (Mesa-Vieira idr. 2022). Z zmanjšanjem intenzitete negativnih
             čustev in vznemirjenja ob spominjanju dogodka ter z vzpostavitvijo vsako-
             dnevne rutine opravljanja nalog je travmatična izkušnja pogosto zadovoljivo
             predelana (Mikuš-Kos 2016). Varovalni dejavnik so tudi dejavnosti, ki spodbu-
             jajo socialne in čustvene kompetence učenca priseljenca (Bergunde, Schöffl
             in Sowinetz 2023).
               Socialna sprejetost in občutek pripadnosti sta po Ireni Lesar (2013) po-
             membna dejavnika občutenja sprejetosti v šolsko ter razredno skupnost, ki
             vplivatanavključevanjevdružbo (Sinjur2018).A občutek sprejetosti seredko
             zgodi sam od sebe. Potrebno je načrtno ustvarjanje pogojev za aktivno vklju-


                                                                            277
   272   273   274   275   276   277   278   279   280   281   282