Page 353 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 353

Razvoj inkluzije najmlajših: pomen

                  vzpostavljanja oddelkov s prilagojenim
                  programom pod okriljem rednih vrtcev


                  Vanja R. Kiswarday             Kristina Mars
                  Univerza na Primorskem         Vrtec Mornarček Piran
                  vanjariccarda.kiswarday@pef.upr.si  kristina.kaligaric17@gmail.com

                  Zagotavljanje čim zgodnejše, strokovnejše in celostnejše obravnave otrok s
                  posebnimi potrebami in njihovih družin v njihovi lokalni skupnosti ter ob pri-
                  sotnosti njihovih vrstnikov je temeljna vrednota inkluzivne družbe, ki jo izpo-
                  stavlja tudi Zakon o celostni zgodnji obravnavi predšolskih otrok s posebnimi
                  potrebami (ZOPOPP) (2017). V tem duhu sta smiselna spodbujanje vzpostavlja-
                  nja oddelkov s prilagojenim programom za predšolske otroke (v preteklosti
                  poimenovani kot razvojni oddelki) pod okriljem rednih vrtcev in omogočanje
                  otrokom ter družinam, da ostajajo povezani s svojim okoljem in vrstniki. V pri-
                  spevku predstavljamo nekatere pogoje za vzpostavitev oddelkov s prilagoje-
                  nim programom ter rezultate empirične raziskave, s katero smo želeli s sodelo-
                  vanjem strokovnih delavcev, ki so zaposleni v oddelkih s prilagojenim progra-
                  mom v rednih vrtcih, dobiti vpogled v njihovo doživljanje delovanja teh od-
                  delkov. S pomočjo ankete, ki jo je rešilo 60 strokovnih delavk, in poglobljenih
                  intervjujev s štirimi izmed njih smo ugotovili njihovo naklonjenost tovrstnemu
                  vključevanju, hkrati pa tudi deloma nezadovoljive pogoje. To nas zavezuje k
                  povečanju skrbi za ekosistemski razvoj pogojev za uspešno inkluzijo najmlaj-
                  ših.
                  Ključne besede: inkluzija, predšolski otroci s posebnimi potrebami, razvojni od-
                  delek, prilagojen program predšolske vzgoje, pogoji




             Uvod
             Ena od temeljnih vrednot sodobne družbe je odprtost in inkluzivna naravna-
             nost vzgojno-izobraževalnega sistema, ki vsakemu, ne glede na njegove la-
             stnosti in sposobnosti, zagotavlja podporo, ki jo potrebuje za napredovanje.
             V inkluzivnem vzgojno-izobraževalnem okolju lahko vsi otroci doživijo obču-
             tek pripadnosti in so deležni priložnosti za smiselno, visokokakovostno ter na
             otroka osredotočeno učenje, ki poteka v domači lokalni skupnosti, skupaj z
             vrstniki in s prijatelji (Evropska agencija za izobraževanje oseb s posebnimi
             potrebami in inkluzivno izobraževanje 2015). To spodbuja transformativno
             učenje in gradi skupnost, za katero sta značilna spreminjanje okolja v smi-


             Krmac, N.,S.Hudovernik, M. Rodela,M.Mezgec, M. RadetićPaićinM. Kukanja Gabrijelčič, ur. 2024.
             Pedagoška vizija: premikanje izobraževanja od tradicije do inovacij – 50 let razvoja na Pedagoški fakulteti.
             Koper: Založba Univerze na Primorskem.  https://doi.org/10.26493/978-961-293-358-6.353-374
   348   349   350   351   352   353   354   355   356   357   358