Page 353 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 353
Razvoj inkluzije najmlajših: pomen
vzpostavljanja oddelkov s prilagojenim
programom pod okriljem rednih vrtcev
Vanja R. Kiswarday Kristina Mars
Univerza na Primorskem Vrtec Mornarček Piran
vanjariccarda.kiswarday@pef.upr.si kristina.kaligaric17@gmail.com
Zagotavljanje čim zgodnejše, strokovnejše in celostnejše obravnave otrok s
posebnimi potrebami in njihovih družin v njihovi lokalni skupnosti ter ob pri-
sotnosti njihovih vrstnikov je temeljna vrednota inkluzivne družbe, ki jo izpo-
stavlja tudi Zakon o celostni zgodnji obravnavi predšolskih otrok s posebnimi
potrebami (ZOPOPP) (2017). V tem duhu sta smiselna spodbujanje vzpostavlja-
nja oddelkov s prilagojenim programom za predšolske otroke (v preteklosti
poimenovani kot razvojni oddelki) pod okriljem rednih vrtcev in omogočanje
otrokom ter družinam, da ostajajo povezani s svojim okoljem in vrstniki. V pri-
spevku predstavljamo nekatere pogoje za vzpostavitev oddelkov s prilagoje-
nim programom ter rezultate empirične raziskave, s katero smo želeli s sodelo-
vanjem strokovnih delavcev, ki so zaposleni v oddelkih s prilagojenim progra-
mom v rednih vrtcih, dobiti vpogled v njihovo doživljanje delovanja teh od-
delkov. S pomočjo ankete, ki jo je rešilo 60 strokovnih delavk, in poglobljenih
intervjujev s štirimi izmed njih smo ugotovili njihovo naklonjenost tovrstnemu
vključevanju, hkrati pa tudi deloma nezadovoljive pogoje. To nas zavezuje k
povečanju skrbi za ekosistemski razvoj pogojev za uspešno inkluzijo najmlaj-
ših.
Ključne besede: inkluzija, predšolski otroci s posebnimi potrebami, razvojni od-
delek, prilagojen program predšolske vzgoje, pogoji
Uvod
Ena od temeljnih vrednot sodobne družbe je odprtost in inkluzivna naravna-
nost vzgojno-izobraževalnega sistema, ki vsakemu, ne glede na njegove la-
stnosti in sposobnosti, zagotavlja podporo, ki jo potrebuje za napredovanje.
V inkluzivnem vzgojno-izobraževalnem okolju lahko vsi otroci doživijo obču-
tek pripadnosti in so deležni priložnosti za smiselno, visokokakovostno ter na
otroka osredotočeno učenje, ki poteka v domači lokalni skupnosti, skupaj z
vrstniki in s prijatelji (Evropska agencija za izobraževanje oseb s posebnimi
potrebami in inkluzivno izobraževanje 2015). To spodbuja transformativno
učenje in gradi skupnost, za katero sta značilna spreminjanje okolja v smi-
Krmac, N.,S.Hudovernik, M. Rodela,M.Mezgec, M. RadetićPaićinM. Kukanja Gabrijelčič, ur. 2024.
Pedagoška vizija: premikanje izobraževanja od tradicije do inovacij – 50 let razvoja na Pedagoški fakulteti.
Koper: Založba Univerze na Primorskem. https://doi.org/10.26493/978-961-293-358-6.353-374