Page 357 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 357

Razvoj inkluzije najmlajših


             /                                                     
             /                                              
             /                                          
             /                                        
             /                                    
             /                                       
             /                                
             /                               
             /                            
             /                                  
             /                        
             /                        
             /                       
             Slika 1 Število oddelkov s prilagojenim programom v rednih vrtcih od š.l. 2008/2009
                   do 2023/2024 (po podatkih Ministrstvo za vzgojo in izobraževanje, osebna
                   komunikacija, 2023)


             otroke), je stopilo v veljavo s 1. septembrom 2023 (Pravilnik o spremembah
             in dopolnitvah Pravilnika o normativih za opravljanje dejavnosti predšolske
             vzgoje 2023). Pred tem so bili otroci, ki se težje vključujejo v redne oddelke
             in imajo izrazitejše težave v razvoju, usmerjani v t.i. razvojne oddelke, ki so
             bili s formalnega in pravnega vidika opredeljeni najprej po Zakonu o vzgoji
             in varstvu predšolskih otrok (ZVVPO) (1980), nato pa po Zakonu o usmerjanju
             otrok s posebnimi potrebami (ZUOPP) (2000).
               Majda Schmidt (1999) navaja, da so bili prvi posebni oddelki za otroke s
             PP, ki niso dosegali minimalnih standardov znanja v rednem programu, usta-
             novljeni leta 1911 pri ljudski šoli na Prulah v Ljubljani, dve leti kasneje pa še
             vMariboru. Sicersobileprvepobudezasistemsko skrb na področju vzgoje
             in izobraževanja predšolskih otrok s PP podane šele konec 60. let prejšnjega
             stoletja (Ministrstvo za šolstvo in šport 2011). Prvi razvojni oddelek je bil usta-
             novljen pod okriljem Dispanzerja za mentalno zdravje leta 1971 v Mariboru,
             drugi pa tri leta kasneje, leta 1974, v Ljubljani. Vsi ti oddelki so bili ločeni od
             rednih vrtcev (Ministrstvo za šolstvo in šport 2011).
               Z vidika inkluzivne paradigme, ki jo želimo kot država uresničevati, bi mo-
             rali biti redni vrtci dostopni vsem otrokom in jim, ne glede na vrsto in sto-
             pnjo primanjkljajev, ovir in težav oz. motenj, zagotavljati kakovostno učno-
             vzgojno okolje za njihov razvoj. Zato smo želeli raziskati razširjenost oddel-
             kov s prilagojenim programom v okviru rednih vrtcev. Podatke o številu teh
             oddelkov za zadnjih 13 let (slika 1) smo pridobili v osebni komunikaciji s pri-
             stojno osebo na Direktoratu za predšolsko vzgojo in osnovno šolstvo Ministr-
             stvazavzgojoinizobraževanje(Brank,Ministrstvozavzgojoinizobraževanje,


                                                                            357
   352   353   354   355   356   357   358   359   360   361   362