Page 357 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 357
Razvoj inkluzije najmlajših
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
Slika 1 Število oddelkov s prilagojenim programom v rednih vrtcih od š.l. 2008/2009
do 2023/2024 (po podatkih Ministrstvo za vzgojo in izobraževanje, osebna
komunikacija, 2023)
otroke), je stopilo v veljavo s 1. septembrom 2023 (Pravilnik o spremembah
in dopolnitvah Pravilnika o normativih za opravljanje dejavnosti predšolske
vzgoje 2023). Pred tem so bili otroci, ki se težje vključujejo v redne oddelke
in imajo izrazitejše težave v razvoju, usmerjani v t.i. razvojne oddelke, ki so
bili s formalnega in pravnega vidika opredeljeni najprej po Zakonu o vzgoji
in varstvu predšolskih otrok (ZVVPO) (1980), nato pa po Zakonu o usmerjanju
otrok s posebnimi potrebami (ZUOPP) (2000).
Majda Schmidt (1999) navaja, da so bili prvi posebni oddelki za otroke s
PP, ki niso dosegali minimalnih standardov znanja v rednem programu, usta-
novljeni leta 1911 pri ljudski šoli na Prulah v Ljubljani, dve leti kasneje pa še
vMariboru. Sicersobileprvepobudezasistemsko skrb na področju vzgoje
in izobraževanja predšolskih otrok s PP podane šele konec 60. let prejšnjega
stoletja (Ministrstvo za šolstvo in šport 2011). Prvi razvojni oddelek je bil usta-
novljen pod okriljem Dispanzerja za mentalno zdravje leta 1971 v Mariboru,
drugi pa tri leta kasneje, leta 1974, v Ljubljani. Vsi ti oddelki so bili ločeni od
rednih vrtcev (Ministrstvo za šolstvo in šport 2011).
Z vidika inkluzivne paradigme, ki jo želimo kot država uresničevati, bi mo-
rali biti redni vrtci dostopni vsem otrokom in jim, ne glede na vrsto in sto-
pnjo primanjkljajev, ovir in težav oz. motenj, zagotavljati kakovostno učno-
vzgojno okolje za njihov razvoj. Zato smo želeli raziskati razširjenost oddel-
kov s prilagojenim programom v okviru rednih vrtcev. Podatke o številu teh
oddelkov za zadnjih 13 let (slika 1) smo pridobili v osebni komunikaciji s pri-
stojno osebo na Direktoratu za predšolsko vzgojo in osnovno šolstvo Ministr-
stvazavzgojoinizobraževanje(Brank,Ministrstvozavzgojoinizobraževanje,
357