Page 355 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 355

Razvoj inkluzije najmlajših


             predvsem mnenja in stališča, ki jih imajo do obstoja in delovanja oddelkov s
             prilagojenim programom v rednih vrtcih strokovni delavci, ki delujejo v teh
             oddelkih. Menimo namreč, da je skrb za razvoj inkluzije najmlajših prvi korak
             dolgotrajnega procesa razvoja inkluzivne družbe, saj vrtec predstavlja po-
             membno izkustveno okolje, v katerem poleg drugega otroci oblikujejo tudi
             svoje vrednote in stališča do različnosti. Otroci se lahko drug od drugega ve-
             liko naučijo. Učijo se empatije, sprejemanja drugačnosti in pozitivnega od-
             nosadovrstnikov,spoštovanja,odgovornostitermedsebojnegasodelovanja
             (Globačnik 2012; Loughran 2012) in lahko že v predšolskem obdobju začnejo
             aktivno sodelovati pri izgradnji inkluzivne ter socialnokohezivne skupnosti.

             Celostna zgodnja obravnava otrok s posebnimi potrebami in otrok
             z rizičnimi dejavniki v predšolskem obdobju
             Celostna zgodnja obravnava otrok s PP vključuje različne interdisciplinarne
             pristope, ki omogočajo celosten razvoj otroka in podporo njegovi družini ter
             vrtcu. Zasnovana je medresorsko in večdisciplinarno ter bi morala potekati
             na zdravstvenem, socialnem, psihološkem in pedagoško-rehabilitacijskem
             področju (ZOPOPP 2017). Večja meddisciplinarna povezanost je pomembna
             tudi za čim zgodnejšo detekcijo, ki je ključna za zgodnjo obravnavo in za-
             gotavljanje ciljno usmerjene pomoči ter podpore v otrokovem razvoju, saj
             lahko ublaži razvoj motnje in tudi prepreči razvoj pridruženih težav (Kiswar-
             day in Rejc 2022). Zgodnja obravnava se usmerja v ključna področja otroko-
             vega razvoja in delovanja, in sicer v razvoj kognitivnih zmožnosti, v emocio-
             nalni, socialni, moralni ter osebnostni razvoj in razvoj gibalnih spretnosti ter
             sposobnosti (Kermauner in Plazar 2019). Karmen Drljić po Milagros Nores in
             Barnettu (2011 v Drljić 2022, str. 172) izpostavi še skrb za izboljšanje pogojev
             za zdravje ter za izboljšanje pogojev za vzgojo in izobraževanje. Bojana Glo-
             bačnik (2012) tudi poudarja, da so za čim boljši napredek v celostnem razvoju
             otrok s PP potrebni posebej usposobljeni strokovni delavci z razvitimi inklu-
             zivnimi vrednotami, stališči, veščinami, znanji in razumevanjem potreb otrok
             sPP.


             Vzgojno-izobraževalni programi predšolske vzgoje otrok s posebnimi
             potrebami in otrok z rizičnimi dejavniki
             Kot smo navedli že v uvodu, ZOPOPP (2017) v 14. členu opredeljuje dva pro-
             grama na področju predšolske vzgoje otrok s PP in otrok z rizičnimi dejav-
             niki, in sicer program za predšolske otroke s prilagojenim izvajanjem in do-
             datno strokovno pomočjo ter prilagojeni program za predšolske otroke. Oba
             programa lahko izvajajo javni vrtci, enote vrtcev ter vrtci, ki so na podlagi


                                                                            355
   350   351   352   353   354   355   356   357   358   359   360