Page 355 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 355
Razvoj inkluzije najmlajših
predvsem mnenja in stališča, ki jih imajo do obstoja in delovanja oddelkov s
prilagojenim programom v rednih vrtcih strokovni delavci, ki delujejo v teh
oddelkih. Menimo namreč, da je skrb za razvoj inkluzije najmlajših prvi korak
dolgotrajnega procesa razvoja inkluzivne družbe, saj vrtec predstavlja po-
membno izkustveno okolje, v katerem poleg drugega otroci oblikujejo tudi
svoje vrednote in stališča do različnosti. Otroci se lahko drug od drugega ve-
liko naučijo. Učijo se empatije, sprejemanja drugačnosti in pozitivnega od-
nosadovrstnikov,spoštovanja,odgovornostitermedsebojnegasodelovanja
(Globačnik 2012; Loughran 2012) in lahko že v predšolskem obdobju začnejo
aktivno sodelovati pri izgradnji inkluzivne ter socialnokohezivne skupnosti.
Celostna zgodnja obravnava otrok s posebnimi potrebami in otrok
z rizičnimi dejavniki v predšolskem obdobju
Celostna zgodnja obravnava otrok s PP vključuje različne interdisciplinarne
pristope, ki omogočajo celosten razvoj otroka in podporo njegovi družini ter
vrtcu. Zasnovana je medresorsko in večdisciplinarno ter bi morala potekati
na zdravstvenem, socialnem, psihološkem in pedagoško-rehabilitacijskem
področju (ZOPOPP 2017). Večja meddisciplinarna povezanost je pomembna
tudi za čim zgodnejšo detekcijo, ki je ključna za zgodnjo obravnavo in za-
gotavljanje ciljno usmerjene pomoči ter podpore v otrokovem razvoju, saj
lahko ublaži razvoj motnje in tudi prepreči razvoj pridruženih težav (Kiswar-
day in Rejc 2022). Zgodnja obravnava se usmerja v ključna področja otroko-
vega razvoja in delovanja, in sicer v razvoj kognitivnih zmožnosti, v emocio-
nalni, socialni, moralni ter osebnostni razvoj in razvoj gibalnih spretnosti ter
sposobnosti (Kermauner in Plazar 2019). Karmen Drljić po Milagros Nores in
Barnettu (2011 v Drljić 2022, str. 172) izpostavi še skrb za izboljšanje pogojev
za zdravje ter za izboljšanje pogojev za vzgojo in izobraževanje. Bojana Glo-
bačnik (2012) tudi poudarja, da so za čim boljši napredek v celostnem razvoju
otrok s PP potrebni posebej usposobljeni strokovni delavci z razvitimi inklu-
zivnimi vrednotami, stališči, veščinami, znanji in razumevanjem potreb otrok
sPP.
Vzgojno-izobraževalni programi predšolske vzgoje otrok s posebnimi
potrebami in otrok z rizičnimi dejavniki
Kot smo navedli že v uvodu, ZOPOPP (2017) v 14. členu opredeljuje dva pro-
grama na področju predšolske vzgoje otrok s PP in otrok z rizičnimi dejav-
niki, in sicer program za predšolske otroke s prilagojenim izvajanjem in do-
datno strokovno pomočjo ter prilagojeni program za predšolske otroke. Oba
programa lahko izvajajo javni vrtci, enote vrtcev ter vrtci, ki so na podlagi
355