Page 356 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 356
Vanja R. Kiswarday in Kristina Mars
koncesije vključeni v javno mrežo, in specializirani zavodi, ki izvajajo prila-
gojeni program za predšolske otroke s PP. Otroka se v njemu primeren pro-
gram vključi na podlagi individualnega načrta pomoči družini, ki ga pripravi
multidisciplinarni tim in v njem opredeli otroku ter njegovi družini primerno
zdravstveno, socialno in pedagoško pomoč (ZOPOPP 2017, 12. člen).
V prispevku se bomo posebej osredotočili na prilagojen program za pred-
šolske otroke, v katerega so usmerjeni tisti otroci s PP, ki zaradi težjih oblik pri-
manjkljajev, ovir oz. motenj za razvoj svojih potencialov potrebujejo posebej
prilagojene didaktične pristope, cilje in vsebine pa tudi posebej prilagojen
normativ ter kadrovske pogoje (Komisijazaprenovo vzgoje in izobraževanja
otrok s posebnimi potrebami 2006). Program se izvaja povsem individualizi-
rano glede na potrebe in zmožnosti otrok ter je namenjen otrokom z zmer-
nimi, s težjimi in težkimi motnjami v duševnem razvoju ter otrokom, ki imajo
poleg omenjenih motenj še druge dodatne motnje ter se težje vključujejo v
predšolske programe s prilagojenim izvajanjem in z dodatno strokovno po-
močjo. Prav tako je namenjen tudi otrokom z avtizmom, gluhim in naglušnim
otrokom, slepim in slabovidnim otrokom, gibalno oviranim otrokom in otro-
komz govorno-jezikovnimi motnjami,ki imajo najtežjeoblikeprimanjkljajev,
ovir oz. motenj in ki za odpravljanje oz. korekcijo le-teh potrebujejo prilago-
jen program (str. 4). Obravnava otrok poteka individualizirano, celostno in
inkluzivno, izvaja pa jo strokovna skupina za zgodnjo obravnavo v skladu z
individualnim načrtom pomoči družini, ki ga pripravi multidisciplinarni tim
centra za zgodnjo obravnavo. Vzgojitelj predšolskih otrok s posebnimi po-
trebami v prilagojenem programu za predšolske otroke mora imeti po Pravil-
niku o izobrazbi vzgojiteljev predšolskih otrok in drugih strokovnih delavcev
v programih za predšolske otroke in v prilagojenih programih za predšolske
otroke s posebnimi potrebami (2022) ustrezna specialnopedagoška znanja.
Za uspešno izvajanje prilagojenega programa za predšolske otroke je po-
membno tudi zagotavljanje ustreznih fleksibilnih prostorskih in organizacij-
skih pogojev (Komisija za prenovo vzgoje in izobraževanja otrok s posebnimi
potrebami 2006).
Zgodovinski pregled oddelkov s prilagojenim programom
za predšolske otroke, ki delujejo v okviru rednih vrtcev v Sloveniji
Celovit zgodovinski pregled delovanja in razvoja oddelkov s prilagojenim
programom za predšolske otroke, ki delujejo v okviru rednih vrtcev v Slo-
veniji, v strokovni literaturi še ni bil predstavljen (Mars 2024). Aktualno poi-
menovanje programa, v katerega so usmerjeni predšolski otroci, ki imajo iz-
razitejše razvojne težave (oddelek s prilagojenim programom za predšolske
356