Page 533 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 533
Pomen finančnega izobraževanja v osnovni
šoli: pregled finančnega znanja petošolcev
Katarina Dolinar Sanela Hudovernik
Osnovna šola Livada Univerza na Primorskem
katarina.dolinar@os-livada.si sanela.hudovernik@pef.upr.si
Finančna pismenost obsega finančna znanja in veščine, katerih razvoj je nedo-
končan proces, ki naj bi se pričel že v zgodnjih letih. Če nekoč finančne odlo-
čitve posameznika niso bile kompleksne, pa danes velja ravno nasprotno. Ob
tem se povečuje potreba po višji stopnji finančne pismenosti posameznikov,
da bo njihovo finančno vedenje v družbi odgovorno. Pri tem je v ospredje po-
stavljeno finančno izobraževanje, ki vpliva na razvoj finančne pismenosti in je
treba z njim pričeti že v osnovni šoli. Glede na to, da so raziskave o finančni pi-
smenosti mladih v Sloveniji redke, ter ob dejstvu, da so finančne vsebine vklju-
čene v učne načrte za osnovno šolo, je bil namen raziskave, predstavljene v
prispevku, ugotoviti, kakšno je finančno znanje petošolcev ob koncu šolskega
leta. Na podlagi rezultatov, ki smo jih dobili s testom znanja, ki ga je rešilo 155
petošolcev, smo ugotovili, da večina udeležencev dosega srednjo stopnjo ra-
zumevanja finančnih pojmov in prav tako srednjo stopnjo uspešnosti pri reše-
vanju finančnih problemov.
Ključne besede: finančna pismenost, finančno znanje, finančni problemi, fi-
nančno izobraževanje
Uvod
Finančno vedenje se nanaša na vsako vedenje posameznika, pomembno za
ravnanje z denarjem (Xiao 2008), ki je lahko odgovorno ali tvegano (Asaad
2015). Odgovorno finančno vedenje se nanaša na ravnanje z denarjem, ki ima
pozitivne finančne rezultate, npr. pravočasno plačevanje dolgov upnikom,
varčevanje, upoštevanje finančnega načrta za upravljanje izdatkov, izogiba-
nje prevelikim izdatkom (Asaad 2015; Tang, Baker in Peter 2015). Nasprotno
pa se tvegano finančno vedenje nanaša na ravnanje z denarjem, ki ima ne-
gativne finančne rezultate, npr. poraba več denarja, kot je prejetih dohodkov,
uporaba kreditne kartice nad limitom, zamujanje s plačili posojila (Xiao, Chen
in Chen 2014). Na odgovorno ali tvegano finančno vedenje bi lahko vplivala
finančna pismenost posameznika.
Raziskave kažejo, da finančna pismenost pomembno vpliva na finančno
vedenje, pri čemer višja raven finančne pismenosti vodi k odgovornejšim
finančnim odločitvam (Arofah, Purwaningsih in Indriayu 2018; Asaad 2015;
Krmac, N.,S.Hudovernik, M. Rodela,M.Mezgec, M. RadetićPaićinM. Kukanja Gabrijelčič, ur. 2024.
Pedagoška vizija: premikanje izobraževanja od tradicije do inovacij – 50 let razvoja na Pedagoški fakulteti.
Koper: Založba Univerze na Primorskem. https://doi.org/10.26493/978-961-293-358-6.533-551