Page 533 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 533

Pomen finančnega izobraževanja v osnovni

                  šoli: pregled finančnega znanja petošolcev


                  Katarina Dolinar               Sanela Hudovernik
                  Osnovna šola Livada            Univerza na Primorskem
                  katarina.dolinar@os-livada.si  sanela.hudovernik@pef.upr.si


                  Finančna pismenost obsega finančna znanja in veščine, katerih razvoj je nedo-
                  končan proces, ki naj bi se pričel že v zgodnjih letih. Če nekoč finančne odlo-
                  čitve posameznika niso bile kompleksne, pa danes velja ravno nasprotno. Ob
                  tem se povečuje potreba po višji stopnji finančne pismenosti posameznikov,
                  da bo njihovo finančno vedenje v družbi odgovorno. Pri tem je v ospredje po-
                  stavljeno finančno izobraževanje, ki vpliva na razvoj finančne pismenosti in je
                  treba z njim pričeti že v osnovni šoli. Glede na to, da so raziskave o finančni pi-
                  smenosti mladih v Sloveniji redke, ter ob dejstvu, da so finančne vsebine vklju-
                  čene v učne načrte za osnovno šolo, je bil namen raziskave, predstavljene v
                  prispevku, ugotoviti, kakšno je finančno znanje petošolcev ob koncu šolskega
                  leta. Na podlagi rezultatov, ki smo jih dobili s testom znanja, ki ga je rešilo 155
                  petošolcev, smo ugotovili, da večina udeležencev dosega srednjo stopnjo ra-
                  zumevanja finančnih pojmov in prav tako srednjo stopnjo uspešnosti pri reše-
                  vanju finančnih problemov.
                  Ključne besede: finančna pismenost, finančno znanje, finančni problemi, fi-
                  nančno izobraževanje



             Uvod
             Finančno vedenje se nanaša na vsako vedenje posameznika, pomembno za
             ravnanje z denarjem (Xiao 2008), ki je lahko odgovorno ali tvegano (Asaad
             2015). Odgovorno finančno vedenje se nanaša na ravnanje z denarjem, ki ima
             pozitivne finančne rezultate, npr. pravočasno plačevanje dolgov upnikom,
             varčevanje, upoštevanje finančnega načrta za upravljanje izdatkov, izogiba-
             nje prevelikim izdatkom (Asaad 2015; Tang, Baker in Peter 2015). Nasprotno
             pa se tvegano finančno vedenje nanaša na ravnanje z denarjem, ki ima ne-
             gativne finančne rezultate, npr. poraba več denarja, kot je prejetih dohodkov,
             uporaba kreditne kartice nad limitom, zamujanje s plačili posojila (Xiao, Chen
             in Chen 2014). Na odgovorno ali tvegano finančno vedenje bi lahko vplivala
             finančna pismenost posameznika.
               Raziskave kažejo, da finančna pismenost pomembno vpliva na finančno
             vedenje, pri čemer višja raven finančne pismenosti vodi k odgovornejšim
             finančnim odločitvam (Arofah, Purwaningsih in Indriayu 2018; Asaad 2015;


             Krmac, N.,S.Hudovernik, M. Rodela,M.Mezgec, M. RadetićPaićinM. Kukanja Gabrijelčič, ur. 2024.
             Pedagoška vizija: premikanje izobraževanja od tradicije do inovacij – 50 let razvoja na Pedagoški fakulteti.
             Koper: Založba Univerze na Primorskem.  https://doi.org/10.26493/978-961-293-358-6.533-551
   528   529   530   531   532   533   534   535   536   537   538