Page 536 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 536

Katarina Dolinar in Sanela Hudovernik


                  vzgoja oz. vloga družine (Antoni, Rootman in Struwig 2019; Chawla, Bhatia
                  in Singh 2022; Pleša Puljić, Puljić in Lukaš 2022). Otrok je namreč že od roj-
                  stva odprt za pridobivanje znanja in prvi, ki so v stiku z njim, so njegovi
                  starši, šele kasneje v njegovo življenje vstopijo institucije (vrtec, šola). Tako
                  ima vloga družine in vzgoje tudi močnejši vpliv na razvoj finančne pisme-
                  nosti, kot ga lahko kasneje v šoli dosežemo s poučevanjem finančnih vsebin
                  pri enem predmetu. Kljub temu pa se poudarja pomen finančnega izobraže-
                  vanja v okviru obveznega šolanja, saj imajo mnogi starši sami nizko stopnjo
                  finančnepismenosti in posledično o temne(z)morejo ustrezno poučiti svojih
                  otrok (Terták 2022).

                  Finančna pismenost v Sloveniji in Evropi
                  Finančno pismenost med mladimi se preverja v sklopu raziskave PISA, ki de-
                  luje pod okriljem OECD. Obravnavajo jo v smislu vsebine, procesov in konte-
                  kstov. Naloge tako preverjajo posamezne omenjene komponente in so raz-
                  deljene na pet ravni znanja, pri čemer druga raven predstavlja osnovno ra-
                  ven, peta raven pa najvišjo raven znanja (OECD 2014). Raziskave so do sedaj
                  izvedli v letih 2012, 2015 in 2018. V vseh letih so prišli do enotnih ugotovitev,
                  in sicer da je finančna pismenost med mladimi (15-letniki) nizka. Rezultati so
                  pokazali, da niti vsi sodelujoči ne dosegajo osnovne ravni znanja. V letu 2012
                  15 sodelujočih ni doseglo osnovne ravni znanja, v letu 2015 22 ter v letu
                  2018 24. V vseh letih je bil nizek tudi delež tistih, ki so dosegli najvišjo ra-
                  ven (peto), in sicer leta 2012 in 2018 10 ter leta 2015 12 (OECD 2014; 2017;
                  2020a).
                    Slovenija je v raziskavi finančne pismenosti med mladimi sodelovala le leta
                  2012, ko je dosegla rezultate pod povprečjem, ki ga določi OECD (500 točk).
                  Osnovno raven je v Sloveniji takrat doseglo 82 mladih (povprečje OECD
                  je bilo 85), najvišjo raven pa le 6 (<povprečje OECD je bilo 10) (OECD
                  2014). V raziskavah, ki so se odvijale v naslednjih letih, Slovenija ni sodelovala;
                  tako ni novejših podatkov o stopnji finančne pismenosti med mladimi pri
                  nas.
                    Pri oceni finančne pismenosti 15-letnih dijakov je leta 2018 sodelovalo 20
                  držav. To je bila tretja tovrstna raziskava, Slovenija je sodelovala le pri prvi.
                  Sklep raziskav v vseh letih je bil, da je treba izboljšati stopnjo finančne pisme-
                  nosti medmladimi (OECD2014;2017;2020a).Ugotovljenesobilevelikerazlike
                  med državami, kar sovpada tudi z različnimi pristopi, ki jih imajo države do
                  podajanja finančnih vsebin v šolah (OECD 2014). Tako so podali predlog, da
                  se predmeti v šolah dopolnijo s specifičnimi vsebinami finančne pismeno-
                  sti (OECD 2017), ter priporočilo, da se finančna pismenost mladih krepi tudi


                  536
   531   532   533   534   535   536   537   538   539   540   541