Page 537 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 537

Pomen finančnega izobraževanja v osnovni šoli: pregled finančnega znanja petošolcev


             doma, v družini, saj se je v sklopu raziskave vpliv staršev izkazal kot pomem-
             ben dejavnik uspešnosti pri finančni pismenosti (OECD 2020a).

             Vsebine finančne pismenosti v raziskavi PISA in njihovo pojavljanje
             v slovenskih učnih načrtih
             Raziskava PISA (OECD 2019) opredeljuje tri najpomembnejše vidike finančne
             pismenosti, ki jih je treba pri učencih razvijati in preverjati, in sicer vsebino,
             procese in kontekste. Vsebina obsega področja znanja in razumevanja, ki so
             bistvenega pomena na danem področju pismenosti, procesi opisujejo mi-
             selne strategije ali pristope, ki so potrebni pri obravnavi gradiva, konteksti
             pa se nanašajo na situacije, v katerih se uporabljajo znanje, spretnosti in ra-
             zumevanje na tem področju, od osebnih do globalnih.
               Temeljne kompetence na področju finančne pismenosti v raziskavi PISA
             (OECD 2019) se nanašajo na štiri vsebinska področja: denar in transakcije, na-
             črtovanje in upravljanje financ, tveganje in dobiček ter finančne zemljevide.
             Pri vsakem področju so opredeljeni še širši in ožji cilji, ki jih v nadaljevanju pri-
             merjamo s cilji, vezanimi na finančno pismenost, iz slovenskih učnih načrtov
             za osnovno šolo. V slovenskih učnih načrtih za osnovno šolo so vsebine stega
             področja predvidene pri predmetih spoznavanje okolja (3. razred), družba (4.
             razred), gospodinjstvo (5. in 6. razred), tehnika in tehnologija (6., 7. in 8. ra-
             zred), državljanska in domovinska vzgoja ter etika (8. razred) in matematika
             (2., 3., 4., 5.,6., 7.,8.in9.razred).
               Vsebinski področji denar in transakcije ter načrtovanje in upravljanje fi-
             nanc zajemata vsebine, med katerimi je tudi nekaj takih, ki jih lahko najdemo
             v slovenskih učnih načrtih za osnovno šolo. Vendar je teh ciljev, glede na ob-
             seg ciljev, zastavljenih v raziskavi PISA, razmeroma malo (preglednica 1). Iz
             preglednice 1 razberemo, da lahko v slovenskih učnih načrtih zasledimo le
             cilje z vsebinskega področja denar in transakcije, ki se nanašajo na zavedanje
             o oblikah denarja in njegovem namenu, medtem ko ni zaslediti ciljev, ki bi se
             navezovali na opravljanje transakcij, ki med drugim vključuje izvajanje plačil
             z uporabo različnih razpoložljivih orodij. Podobno je pri področju o načrto-
             vanju in upravljanju financ, pri katerem lahko zgolj en cilj povežemo s ciljem
             v slovenskem učnem načrtu za gospodinjstvo. Področje tveganje in dobiček
             predvideva vsebine, ki razvijajo sposobnosti prepoznavanja načinov pokri-
             vanja tveganj ter vodenja financ v negotovosti in razumevanja možnosti fi-
             nančnih dobičkov ali izgub v različnih finančnih kontekstih (OECD 2019). Do-
             tičnih vsebin v slovenskih učnih načrtih za osnovno šolo ni zaslediti, tako tudi
             ni ciljev, ki bi se lahko medsebojno pokrivali. Zadnje vsebinsko področje, fi-
             nančni zemljevid, se nanaša na značaj in značilnosti obstoječega finančnega


                                                                            537
   532   533   534   535   536   537   538   539   540   541   542