Page 534 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 534
Katarina Dolinar in Sanela Hudovernik
Andarsari in Ningtyas 2019). To je še posebej razvidno pri vodenju prora-
čuna, varčevanju, nadzorovanju stroškov, upravljanju dolga in sodelovanju
na borzi vrednostnih papirjev (Andarsari in Ningtyas 2019). Vendar so rezul-
tati raziskave, ki jo je leta 2023 izvedla Evropska komisija (European Commis-
sion Directorate-General for Communication, Ipsos European Public Affairs
2023),¹ pokazali nizko raven finančne pismenosti v državah članic Evropske
unije. Rezultati tudi kažejo, da je treba finančno izobraževanje nameniti zlasti
ženskam, mlajšim posameznikom, ljudem z nižjimi dohodki in nižjo stopnjo
splošne izobrazbe. Podobno poroča Organizacija za gospodarsko sodelova-
nje in razvoj (Organisation for Economic Co-Operation and Development –
OECD), ki na podlagi anket in raziskav ugotavlja, da potrošniki niso dovolj fi-
nančno pismeni in se ne zavedajo nujnosti finančne izobrazbe (OECD 2020b).
Zato od članic OECD pričakuje program finančnega izobraževanja na naci-
onalni ravni. Poleg tega predlaga, da se finančno izobraževanje začne čim
zgodneje (OECD 2020b).
Finančnoizobraževanjepomembnovplivanafinančnopismenostinvede-
nje otrok, zlasti če je intenzivno in ponujeno v »primernem trenutku« (Kaiser
in Menkhoff 2017). Sodelovanje v šolskih programih finančnega izobraževa-
nja lahko izboljšajo finančne zmožnosti otrok in mladostnikov (Amagir idr.
2018; Sherraden idr. 2011; Walstad, Rebeck in MacDonald 2010), zato je smi-
selno razmisliti, kako učencem na vseh stopnjah izobraževanja omogočiti
kakovostno finančno izobraževanje. To lahko vključuje integracijo finančnih
vsebin v učne načrte, uporabo interaktivnih učnih metod ter sodelovanje s
finančnimi strokovnjaki. Interaktivne učne metode, metode poučevanja, ki
vključujejo aktivno sodelovanje učencev v učnem procesu, bi lahko spod-
bujale učence k razmišljanju o financah in reševanju finančnih problemov,
namesto da bi pasivno sprejemali informacije. Poleg tega bi bilo smiselno
razvijati kritično mišljenje učencev za sprejemanje odgovornih finančnih od-
ločitev, kar lahko prispeva k njihovi finančni izobraženosti.
Finančna pismenost
Finančna pismenost je ena izmed novejših vrst pismenosti, ki je prepoznana
kot pomembna veščina za življenje. S strani OECD je opredeljena kot »posa-
meznikovo poznavanje in razumevanje finančnih pojmov in veščin« (OECD
2014, 33), pri čemer se veščine nanašajo na splošne kognitivne procese,
¹ Raziskava je bila izvedena na zahtevo Evropske komisije, Generalnega direktorata za finančno
stabilnost, finančne storitve in unijo kapitalskih trgov. Merila je raven finančne pismenosti dr-
žavljanov članic EU med 29. marcem in 5. aprilom 2023; finančno pismenost obravnava z dveh
vidikov, tj. finančnega znanja in finančnega vedenja.
534