Page 535 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 535
Pomen finančnega izobraževanja v osnovni šoli: pregled finančnega znanja petošolcev
osnovne veščine matematične pismenosti, jezikovne spretnosti ter veščine
obvladovanja čustvenih in psiholoških dejavnikov. Poleg tega finančna pi-
smenost zajema tudi motivacijo in samozavest, da posameznik uporabi vse
navedeno pri sprejemanju učinkovitih odločitev v različnih finančnih konte-
kstih, da s tem izboljša finančno stanje in da lahko sodeluje v ekonomskih
odločitvah (OECD 2014).
Ravno pri odločanju v vsakdanjih situacijah, povezanih s finančnim vidi-
kom, se dandanes prepozna pomen finančne pismenosti, katere pomanjka-
nje lahko vodi do neustreznih odločitev. Zaradi spremenjenih razmer (glo-
balizacija) ter nenehnega pojavljanja novih proizvodov so namreč finančne
odločitve dandanes zahtevnejše, mlajše generacije pa imajo tako večjo fi-
nančno odgovornost, kot so jo imele generacije nekoč (Simčič 2022). Ob za-
vedanju, da finančne odločitve posameznika ne vplivajo zgolj na njegove
osebne in družinske finance, temveč imajo kolektivni vpliv na širšo družbo
(OECD 2014), se je smiselno vprašati, kako mlajše generacije pripeljati do
tega, da postanejo finančno pismene. Carolynne Mason in Wilson (2000) na-
vajata, da moramo posameznikom ponuditi različne priložnosti, da posta-
nejo finančno pismeni, in sicer:
– razvijati matematične, pismene in informacijske spretnosti v kontekstu
osebnih financ;
– razvijati razumevanje narave in uporabe denarja v različnih oblikah,
vključno s kreditom in z dolgom;
– naučiti se, kako dostopati do finančnih informacij in nasvetov, kako jih
interpretirati, o njih spraševati in jih evalvirati;
– spoznati posledice finančnih odločitev ter pravice in odgovornosti po-
trošnikov ter
– naučiti se pretehtati tveganja in koristi/prednosti, da bi izbrali ustrezne
rešitve za finančne probleme.
Ob vseh možnostih, ki jih je dobro ponuditi posameznikom, da lahko razvi-
jajo svojo finančno pismenost, je treba omeniti še dejavnike, ki nanjo vplivajo
in med katerimi nekateri niso neposredno povezani z izkoristkom možnosti,
ki jih posameznik ima za razvoj finančne pismenosti. De Oliviera Santini idr.
(2019) dejavnike ločijo na dve skupini, in sicer so eno dejavniki, ki so pove-
zani s teoretičnim konstruktom, to so finančno znanje, finančna stališča (fi-
nančni odnos) in finančno vedenje, drugo pa dejavniki,povezani s socialno-
ekonomskimi in z demografskimi spremenljivkami, to pa so spol, izobrazba,
dohodek in naložbe gospodinjstev. Kot pomemben dejavnik je prepoznana
535