Page 553 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 553
Zgodovina pouka matematike od neolitika
do digitalne dobe
Mara Cotič Matija Jenko
Univerza na Primorskem Univerza na Primorskem
mara.cotic@pef.upr.si matija.jenko@pef.upr.si
Daniel Doz Amalija Žakelj
Univerza na Primorskem Univerza na Primorskem
daniel.doz@pef.upr.si amalija.zakelj@pef.upr.si
Matematika je ena najstarejših in za človeka najkoristnejših znanosti. Začela
se je razvijati v neolitiku in se nato pospešeno razvijala v starih civilizacijah na
Kitajskem, v Indiji, Babilonu, Egiptu, stari Grčiji in Rimskem imperiju vse do da-
nes. Vzporedno z matematiko in razvojem družbe se je skozi zgodovinorazvijal
tudi pouk matematike, ki ga predstavljamo v prispevku. Za matematiko je bilo
v začetku število, šele nato so začeli poučevati računske operacije. V 20. stole-
tjusosenaosnovi teoretičnih izhodišč kognitivne in konstruktivistične teorije
poučevanja ter učenja uvedle pomembne novosti in zelo spremenile pouk ma-
tematike; te so (bile) Brunerjev model usvajanja matematičnih pojmov; takso-
nomije matematičnih vsebin po Gagneju; sodobni načini poučevanja in učenja
(raziskovalni in problemski pouk, izkustveni pouk, aktivni pouk idr.) ter vpe-
ljava obdelave podatkov. Na prehodu iz 20. v 21. stoletje sta osrednje mesto pri
pouku matematike prevzeli matematična pismenost in uporaba izobraževalne
tehnologije.
Ključne besede: zgodovina, pouk matematike, računanje, matematična pisme-
nost, izobraževalna tehnologija
Zgodovina pouka matematike
Daljna preteklost
Za matematiko je bilo v začetku število. Še danes veliko matematikov misli,
da število ni samo zgodovinski začetek matematike, temveč – tudi širše in
splošneje gledano – njen najgloblji temelj. Tako njene prve začetke »vidimo«
vštetju,vnastankupojma»abstraktno naravno število«,vizoblikovanjuimen
in znamenj za števila ter pozneje v prvih korakih k elementarnemu računanju
s tako vpeljanimi števili (Devidé 1984).
Spretnosti računanja so poučevali že v najstarejših časih pred našim šte-
tjem. To nam potrjujejo prastari dokumenti, najdeni v hramu boga Baala v
Nippuru, na katerih so vtisnjeni simboli števil in računske operacije. Ti doku-
Krmac, N.,S.Hudovernik, M. Rodela,M.Mezgec, M. RadetićPaićinM. Kukanja Gabrijelčič, ur. 2024.
Pedagoška vizija: premikanje izobraževanja od tradicije do inovacij – 50 let razvoja na Pedagoški fakulteti.
Koper: Založba Univerze na Primorskem. https://doi.org/10.26493/978-961-293-358-6.553-570