Page 558 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 558
Mara Cotič, Daniel Doz, Matija Jenko in Amalija Žakelj
Konceptualna Proceduralna
znanja znanja
Problemska
znanja
Slika 1
Razmerja med tipi znanj
ter zapišemo s simboli ter tudi tako, da konkretno enaktivnost takoj prene-
semo na simbolno raven. Nadalje lahko po sliki konkretno »operiramo« in
obratno, po sliki opišemo potek in ga zapišemo s simboli (Tomić 1984).
Gagnejeva taksonomija
Izhodišče o ravneh in vrstah znanja predstavljajo taksonomije oz. klasifika-
cije znanja, urejene v hierarhični strukturi. Gagnejeva klasifikacija (1985 v Ža-
kelj 2003) matematično znanje deli na: osnovna in konceptualna znanja (npr.
prepoznava pojmov na modelih, fleksibilno prehajanje med reprezentaci-
jami pojmov), proceduralna znanja (rutinska proceduralna znanja, komplek-
sna proceduralna znanja) in problemska znanja. S problemskim znanjem so
povezani raziskovanje, odkrivanje, poznavanje in izbira strategij pri reševanju
problemov ter aplikativna znanja.
Znanja so med sabo povezana. Kot navaja Anna Sfard (1991), sta osnovno
in konceptualno ter proceduralno znanje temeljni sestavini matematičnega
znanja, ki ju uporabljamo pri reševanju problemov. Bethany Rittle-Johnson
in Martha Wagner Alibali (1999) posebej poudarjata, da sta za reševanje pro-
blemov pomembni obe vrsti znanja, in izpostavljata, da samo proceduralno
znanje, brez konceptualnega razumevanja, in obratno, ni dovolj za reševanje
problemovterdasematematičnekompetencemeddrugimkažejovsposob-
nosti povezovanja in uporabi temeljnih matematičnih pojmov ter postopkov
pri reševanju problemov. Povezavo med različnimi tipi znanj nazorno prika-
zuje slika 1.
Učenje z raziskovanjem
Raziskovanje pri pouku je hkrati sredstvo, cilj, proces in produkt (Krnel 2007).
Linda Barron in Brigid Darling Hadmond (2010 v Skvarč in Bačnik 2011) učenje
558