Page 47 - Z vseživljenjskim učenjemdo družbe prihodnosti
P. 47

Spodbujanje bralne motivacije v šoli


             bralnega gradiva in upoštevanje bralnih interesov učencev (Nacionalna ko-
             misija za razvoj pismenosti, 2006).
               Rezultati v prejšnjem odstavku omenjenih raziskav so spodbudili razisko-
             vanjebralnemotivacije, ki enoznačno kaže, da motivacija za branje z leti šo-
             lanja upada.


             Spodbujanje bralne motivacije v šoli
             Sodobnibralnipouk jenamenjen temu, da učenci dosežejo najvišjo stopnjo
             bralne pismenosti, pri čemer se upošteva njihove sposobnosti in potrebe
             ter glede na to prilagaja različne pristope k učenju branja. Za optimalen ra-
             zvoj branja posameznika je pomemben izbor oblik in metod bralnega po-
             uka (Pečjak, 1995, v Jenko, 2016), pri čemer so pomembni tudi pristopi po-
             učevanja (intenzivnost, eksplicitnost, strukturiranost, sistematičnost, posto-
             pnost in prenos znanja). Strokovnjaki so ugotovili, da je branje učitelja ena
             najučinkovitejših metod spodbujanja bralne motivacije učencev (McKenna,
             2001).
               Učitelj spodbuja (bralno) motivacijo učencev z izražanjem pozitivnih priča-
             kovanj do učencev, s podpiranjem spontanega zanimanja učencev in z daja-
             njem sprotnih pozitivnih informacij (Juriševič idr., 2016). Pri tem sta izrednega
             pomena uporaba motivacijskih izjav (Raffini, 1993; Marshall, 1987, v Lumsden,
             1994) in spodbujanje, da napake opazijo kot priložnost za učenje (Zavod Re-
             publike Slovenije za šolstvo, 2008). Smiselni so preverjanje stališč učencev,
             skupnodoločanjeciljev,povezavaučnihciljevzučnimiizkušnjamiteraktivno
             vključevanje učencev v učni proces (Vöröš, 2015). Pri poudarjanju pomemb-
             nosti znanja naj se učitelj osredotoča tudi na zanimanja učencev za hobije in
             prostočasne dejavnosti (Juriševič idr., 2016).
               Na področju branja in bralnih aktivnosti učitelj uporablja prilagojena iz-
             obraževalna gradiva in ponudi možnost izbire med različnimi dejavnostmi,
             nalogami, postopki dela. Učence motivira uporaba različnih didaktičnih pri-
             pomočkov in iger (Marentič Požarnik, 2003). Pri pouku branja je učiteljeva na-
             logazmanjševanjenepotrebnegastrahuinnapetosti(Vöröš,2015).Pozornost
             učencev pridobiva in ohranja z vnašanjem elementov novosti, raznolikosti,
             presenečenj (Juriševič idr., 2016).


             Bralne učne strategije kot primer izboljšanja (bralne) motivacije
             Za opredeljevanje bralnih učnih strategij, uporabljenih v različnih fazah uč-
             nega procesa (pred branjem, med branjem in po branju), je značilen časovni
             kriterij (Pečjak in Gradišar, 2002):


                                                                             47
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52