Page 47 - Z vseživljenjskim učenjemdo družbe prihodnosti
P. 47
Spodbujanje bralne motivacije v šoli
bralnega gradiva in upoštevanje bralnih interesov učencev (Nacionalna ko-
misija za razvoj pismenosti, 2006).
Rezultati v prejšnjem odstavku omenjenih raziskav so spodbudili razisko-
vanjebralnemotivacije, ki enoznačno kaže, da motivacija za branje z leti šo-
lanja upada.
Spodbujanje bralne motivacije v šoli
Sodobnibralnipouk jenamenjen temu, da učenci dosežejo najvišjo stopnjo
bralne pismenosti, pri čemer se upošteva njihove sposobnosti in potrebe
ter glede na to prilagaja različne pristope k učenju branja. Za optimalen ra-
zvoj branja posameznika je pomemben izbor oblik in metod bralnega po-
uka (Pečjak, 1995, v Jenko, 2016), pri čemer so pomembni tudi pristopi po-
učevanja (intenzivnost, eksplicitnost, strukturiranost, sistematičnost, posto-
pnost in prenos znanja). Strokovnjaki so ugotovili, da je branje učitelja ena
najučinkovitejših metod spodbujanja bralne motivacije učencev (McKenna,
2001).
Učitelj spodbuja (bralno) motivacijo učencev z izražanjem pozitivnih priča-
kovanj do učencev, s podpiranjem spontanega zanimanja učencev in z daja-
njem sprotnih pozitivnih informacij (Juriševič idr., 2016). Pri tem sta izrednega
pomena uporaba motivacijskih izjav (Raffini, 1993; Marshall, 1987, v Lumsden,
1994) in spodbujanje, da napake opazijo kot priložnost za učenje (Zavod Re-
publike Slovenije za šolstvo, 2008). Smiselni so preverjanje stališč učencev,
skupnodoločanjeciljev,povezavaučnihciljevzučnimiizkušnjamiteraktivno
vključevanje učencev v učni proces (Vöröš, 2015). Pri poudarjanju pomemb-
nosti znanja naj se učitelj osredotoča tudi na zanimanja učencev za hobije in
prostočasne dejavnosti (Juriševič idr., 2016).
Na področju branja in bralnih aktivnosti učitelj uporablja prilagojena iz-
obraževalna gradiva in ponudi možnost izbire med različnimi dejavnostmi,
nalogami, postopki dela. Učence motivira uporaba različnih didaktičnih pri-
pomočkov in iger (Marentič Požarnik, 2003). Pri pouku branja je učiteljeva na-
logazmanjševanjenepotrebnegastrahuinnapetosti(Vöröš,2015).Pozornost
učencev pridobiva in ohranja z vnašanjem elementov novosti, raznolikosti,
presenečenj (Juriševič idr., 2016).
Bralne učne strategije kot primer izboljšanja (bralne) motivacije
Za opredeljevanje bralnih učnih strategij, uporabljenih v različnih fazah uč-
nega procesa (pred branjem, med branjem in po branju), je značilen časovni
kriterij (Pečjak in Gradišar, 2002):
47