Page 48 - Z vseživljenjskim učenjemdo družbe prihodnosti
P. 48

Bralne učne strategije kot primer izboljšanja (bralne) motivacije učencev


                     • Pri izbiri strategij pred branjem (imenujemo tudi predbralne strate-
                       gije) je treba upoštevati učenčevo predznanje in značilnosti gradiva.
                       Predbralne strategije aktivirajo učenčevo predznanje, pomagajo spo-
                       znati strukturo besedila in določiti namen učenja/branja ter prikazujejo
                       okvirno vsebino učnega gradiva. To pa lahko dosežemo z različnimi
                       dejavnostmi (postavljanje vprašanj, odgovarjanje na vprašanja, obli-
                       kovanje hipotez, razlaga pojmov). Aktiviranje učenčevega predznanja
                       lahko poteka s pogovorom, z možgansko nevihto, izdelavo miselnega
                       vzorca ter uporabo strategije VŽN (kaj že vem, kaj še želim izvedeti, kaj
                       sem se naučil).
                     • Strategije med branjem oz. medbralne strategije se večinoma uporab-
                       ljajo z namenom, da učenec hitrost branja prilagodi bralnemu cilju in
                       zahtevnosti bralnega gradiva, da se osredotoči na razumevanje prebra-
                       nega. Namen dejavnosti med branjem je vzdrževati pozornost in pre-
                       verjati razumevanje prebranega.
                     • Med pogosto uporabljene dejavnosti po branju sodijo pogovor, odgo-
                       varjanje na lastna in učiteljeva vprašanja, grafične ponazoritve gradiva,
                       povzemanje in tvorjenje kratkega povzetka v ustni ali pisni obliki. Pri
                       strategiji lahko podrobnosti prikažemo z različnimi grafičnimi prikazi
                       (pojmovne mreže, miselni vzorci, Vennov diagram, prikaz »ribja kost«,
                       časovni trak, zaporedje dogodkov).


                    Z uporabo različnih bralnih učnih strategij ob upoštevanju otrokove staro-
                  sti in njegovih sposobnosti spodbudimo njegovo predznanje, spodbujamo
                  mišljenje ter aktiven odnos do bralne vsebine in tako pripomoremo k obliko-
                  vanju ter ohranjanju pozitivnega odnosa do branja.

                       Primeri učnih metod po časovnem kriteriju bralnih učnih strategij
                        1. Strategijapredbranjem–možganskanevihta.Možganska nevihta je prepro-
                          sta tehnika, kjer učenci asociirajo vse, kar vedo o neki temi, pojmu. Misli
                          zapiše učitelj ali učenci sami na tablo. Bolj kot za individualno delo je pri-
                          merna za delo v dvojicah, delo v skupinah ali delo s celotnim razredom. Po-
                          govor z drugimi spodbuja nadaljnje razmišljanje posameznikov in uvide-
                          vanje novih odnosov med informacijami. Na strategiji možganske nevihte
                          temelji zelo učinkovita strategija predbralnega načrta.
                       2. Strategije med branjem – dopolnjevanje manjkajočih podatkov. Strategija
                          dopolnjevanja manjkajočih podatkov je primerna zlasti za mlajše učence,
                          da svojo pozornost ves čas usmerjajo k besedilu in so nanj osredotočeni ter
                          spremljajo razumevanje prebranega. Priporočljivo je, da učitelj postopno
                          gradi zahtevnost vaj. Izbrana strategija poteka tako, da učitelj za učence


                  48
   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53