Page 112 - Kralj-Fišer, Simona, 2024. Od genov do vedenja in naprej. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 112

Slika 7.21: Vpliv stresa na kognitivne sposobnosti
              Vir: po Kim in Diamond (2002) priredila Chiara Piraino.
              Podgana, ki ni bila predhodno izpostavljena mački, je v prisotnosti mačke pokazala prirojen odziv stra-
              hu, »zmrzne/otrpne« (strah). (a) Podgane so po 75 minutah izpostavljenosti mački pokazale popolno sup-
              resijo sinaptične plastičnosti (angl. primed-burst potentiation – PBP) v območju CA1-hipokampusa (stolpec
              z oznako Cat). Nasprotno pa so podgane, nameščene v komoro za 75 minut, brez izpostavljenosti mački
              (Chamber), pokazale toliko PBP kot podgane, ki so bile nemotene v domačem okolju (Home). (b) Podgane
              imajo odličen prostorski delovni spomin v nestresnih pogojih (WM-Home), ko so testirane v vodnem labi-
              rintu z radialnimi rokami. Vendar pa so podgane, ki so bile izpostavljene mački, pokazale selektivno pos-
              labšanje delovnega spomina, odvisnega od hipokampusa (WM-Cat), brez škodljivega učinka stresa na re-
              ferenčni spomin, ki je neodvisen od hipokampusa (RM-Cat).

            (genetskih, fizioloških, kognitivnih in osebnostnih dejavnikov) in stresa v zgo-
            dnjem otroštvu.
            Stres ima pozitivne in negativne učinke na učenje ter spomin. Pri kroničnem stresu
            prevelika količina kortizola deluje toksično na celice v hipokampusu in prefrontal-
            nem korteksu, kar zmanjšuje sposobnost učenja in pomnjenja. Kronični stres lah-
            ko zmanjša sposobnost učenja in prilagajanja novim situacijam ter negativno vpli-
            va na spomin. Pri starejših lahko kronični stres vodi v demenco.

            112
   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117