Page 112 - Kralj-Fišer, Simona, 2024. Od genov do vedenja in naprej. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 112
Slika 7.21: Vpliv stresa na kognitivne sposobnosti
Vir: po Kim in Diamond (2002) priredila Chiara Piraino.
Podgana, ki ni bila predhodno izpostavljena mački, je v prisotnosti mačke pokazala prirojen odziv stra-
hu, »zmrzne/otrpne« (strah). (a) Podgane so po 75 minutah izpostavljenosti mački pokazale popolno sup-
resijo sinaptične plastičnosti (angl. primed-burst potentiation – PBP) v območju CA1-hipokampusa (stolpec
z oznako Cat). Nasprotno pa so podgane, nameščene v komoro za 75 minut, brez izpostavljenosti mački
(Chamber), pokazale toliko PBP kot podgane, ki so bile nemotene v domačem okolju (Home). (b) Podgane
imajo odličen prostorski delovni spomin v nestresnih pogojih (WM-Home), ko so testirane v vodnem labi-
rintu z radialnimi rokami. Vendar pa so podgane, ki so bile izpostavljene mački, pokazale selektivno pos-
labšanje delovnega spomina, odvisnega od hipokampusa (WM-Cat), brez škodljivega učinka stresa na re-
ferenčni spomin, ki je neodvisen od hipokampusa (RM-Cat).
(genetskih, fizioloških, kognitivnih in osebnostnih dejavnikov) in stresa v zgo-
dnjem otroštvu.
Stres ima pozitivne in negativne učinke na učenje ter spomin. Pri kroničnem stresu
prevelika količina kortizola deluje toksično na celice v hipokampusu in prefrontal-
nem korteksu, kar zmanjšuje sposobnost učenja in pomnjenja. Kronični stres lah-
ko zmanjša sposobnost učenja in prilagajanja novim situacijam ter negativno vpli-
va na spomin. Pri starejših lahko kronični stres vodi v demenco.
112