Page 113 - Kralj-Fišer, Simona, 2024. Od genov do vedenja in naprej. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 113

biologija stresa




























              Slika 7.22: Odnos med stresom in kvaliteto učenja
              Vir: https://en.wikipedia.org/wiki/Yerkes%E2%80%93Dodson_law.
              Raven stresa in kvaliteta učenja sledita Yerkes-Dodsonovemu zakonu.

            Na sliki 7.23 so prikazani rezultati raziskave na miših (Kim in Diamond, 2002), kjer
            so primerjali spremembe v možganih in razlike v delovnem prostorskem spominu
            pri podganah, ki so jih izpostavili mački, s tistimi pri podganah, ki jih niso izposta-
            vili. Testirali so tudi referenčni spomin podgan, ki ni vezan na hipokampus. Pod-
            gane, izpostavljene mački, so imele močno zmanjšano sinaptično plastičnost v hi-
            pokampusu in oslabljen delovni prostorski spomin. Referenčni spomin pa se med
            kontrolno in eksperimentalno skupino ni razlikoval.
            Pri akutnem stresu se spomin lahko okrepi ali poslabša. Stres vpliva predvsem na
            to, kaj si zapomnimo. Predvsem vpliva na kratkoročni (hitrejša reakcija, ampak več
            napak), manj pa na dolgoročnega. Bolje si zapomnimo stresne dogodke, vendar
            je v stanju stresa težje priklicati specifičen spomin. Tedaj lahko učinkovito prikli-
            čemo eksplicitne čustvene dogodke (aktivacija hipokampusa in amigdale), in si-
            cer bolje popoldan kot zjutraj (kortizol je zjutraj višji kot popoldan). Na implicitni
            spomin (npr. vožnja kolesa) stres ne vpliva.  Stres zmanjša natančnost avtobio-
                                                   10
            grafskega spomina (večkrat ko ga prikličemo v zavest, nenatančnejši postaja). Pri
            njem se poveča posameznikova pozornost na negativne dražljaje. Vpliv stresa na
            hitrost in kvaliteto učenja pa je odvisen predvsem od intenzitete stresa (Slika 7.22).
            Raziskave so pokazale, da imajo živali, izpostavljene dolgotrajnemu (kroničnemu)
                                      11
            stresu, manjši priželjc (timus).  Med akutnim stresom se imunski sistem okrepi.

            10  Obstajajo tudi specifične situacije, ko je tudi implicitni spomin podvržen težavam zaradi stresa. Taka si-
               tuacija je npr. trema pred klavirskim nastopom.
            11  Limfatični organ, kjer zorijo T-celice.

                                                                                113
   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117   118