Page 27 - Harmonska_Spremljava_Petja
P. 27

3




             3.  Harmonija – nauk o gradnji in vezavi

                  akordov  (barvni vzorec)







             Zaradi harmonije je glasba polnejša in raznovrstnejša. Deluje tako, da dopol-
             njuje melodijo. Harmonija je vertikalni vidik glasbe. Če tri ali več tonov zdru-
             žimo, da zvenijo skupaj, nastane akord.
               Ni treba poznati vsega o glasbi, da bi bili ustvarjalni. Obstaja pa nekaj
             osnovnih načel, ki jih moramo poznati, če želimo peti in se spremljati na in-
             štrumente – harmonija je eden izmed njih.
               Harmonija4 predstavlja akordično oz. vertikalno strukturo skladbe. Lahko
             je samostojna disciplina. To pomeni med drugim tudi dejstvo, da je skladba,
             ki je sestavljena samo iz akordov brez ritma in melodije, lahko samostojna
             kompozicija.
               V izvirni afriški glasbi ali indijski klasični glasbi (raga) se melodija v vokalu
             pojavlja skupaj z ritmom na tolkalih brez harmonije. Lahko bi ocenili, da je
             osnovana na enem akordu, pa je kljub temu polna in učinkovita; še posebej,
             ko je povezana s plesom. V zahodni glasbeni kulturi glasba nastopa z vsemi
             tremi elementi. Morda bi lahko rekli, da je pri njej ritem manj poudarjen in
             pomemben, kot sta melodija in harmonija. Ritem je v zahodno kulturo in-
             tenzivneje prodrl z razvojem jazz glasbe v začetku 20. stoletja in s pojavom
             rock‘n‘rolla v 50. letih.
               V učbeniku je poudarek na harmoniji v vlogi spremljave k petju. Njegov
             glavni namen je, poleg melodičnega, razvijanje tudi harmonskega posluha.
             Ob uporabi spremljevalnih inštrumentov, s katerimi poleg petja razvijamo
             tudi spretnost igranja na same inštrumente, se hkrati razvija multipraktičnost
             glasbenega poučevanja. Pri petju uporabljamo drugačne nevronske pove-
             zave v možganih kot pri igranju inštrumenta. Povezava obeh dejavnosti od
             možganov zahteva dodaten napor in koncentracijo. Na ta način se močno
             razvija glasbeno dojemanje.
               Razvijanje harmonskega posluha in igranje spremljevalnih inštrumentov
             ob petju ali recitiranju je v današnjem času še pomembnejše kot pred 50 leti.
             Razlog je množični pojav digitalnih naprav. Tudi med učnimi pripomočki pri
             glasbenih predmetih so se zelo razširili uporaba digitalnih predvajalnikov, di-


            4  Gr. αρμονια; izgovor armonia, kar pomeni skladnost.


                                                                             27
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32