Page 24 - Harmonska_Spremljava_Petja
P. 24

Učenje glasbe

                  zahodni glasbi je bil do srede 20. stoletja klavir. Kasneje ga je v tem prekosila
                  kitara.
                    V resni glasbi redko srečamo primer, ko glasbenik hkrati poje in se spremlja
                  z inštrumentom. V tem primeru sta pevec in spremljevalec (korepetitor) na in-
                  štrument dve različni osebi. Spremljevalno vlogo pogosto igra na inštrumen-
                  te s tipkami (klavir, orgle, klaviaturo) ali z brenkali (klasična kitara, akustična
                  kitara, harfa, 12-strunska kitara ukulele).


                  Zapisovanje harmonske spremljave
                  Harmonsko spremljavo lahko vedno zapišemo z notami na notnem črtovju.
                  Vendar obstajajo tudi drugi zapisi akordov.
                    V začetku 17. stoletja je bil uveden temeljni bas ali basso continuo (it.), vrsta
                  harmonične spremljave, improvizirane na čembalu ali orglah. Vse opombe
                  in dodatne oznake k notam v literaturi resne glasbe zadnjih 200 let so bile
                  napisane v italijanskem jeziku.
                    V 20. stoletju se je v jazz in pop glasbi pojavil zapis akordov s šiframi simbolov
                  v angleškem jeziku. Največkrat so v angleščini tudi ostale opombe in potrebne
                  oznake. Pri akordih nam velika črka pove, kateri je osnovni ton. Kadar gre za
                  durov akord, se ga označi samo z veliko črko (C = C dur). Molov akord poleg
                  velike označimo še z malo črko (Cm = C mol). Ostale oznake opisujejo kvarto,
                  kvinto, septimo ali nono (Cm7b9 = C mol z malo septimo in malo nono).

                  Kantavtor – tekstopisec/pevec
                  Kantavtor je glasbenik, ki piše, komponira in izvaja lastno glasbeno gradivo,
                  vključno z besedili in melodijami. Pevci in tekstopisci izvajajo samo spremlja-
                  vo celotne skladbe ali pesmi, običajno s kitaro ali klavirjem. Umetnik opravlja
                  vloge skladatelja, pisca besedil in vokalista z lastno spremljavo. Pojav kantav-
                  torja izvira iz 60. let prejšnjega stoletja (Shepherd, 2003).
                    Koncept kantavtorja lahko zasledimo  v starodavnem  bardovskem3
                  ustnem izročilu, ki je v različnih oblikah obstajalo po vsem svetu. Pesmi so
                  izvajali kot napev ali pesem, včasih ob spremljavi harfe ali drugega podob-
                  nega inštrumenta. Po izumu tiska so pesmi pisali in izvajali prodajalci ba-
                  lad. To se je razvilo v pevsko-kantavtorsko tradicijo ljudske kulture. Potujoči
                  izvajalci so obstajali po vsej Evropi (Le Braz in Parkinson Gostling, 1909). V
                  velikih mestih se je bilo mogoče preživljati z nastopi na javnih prizoriščih.
                  Z izumom fonografskega snemanja so zgodnji pevci in tekstopisci postali


                 3  V mnogih kulturah je bard poklicni pripovedovalec zgodb, ustvarjalec verzov, glasbeni skla-
                  datelj, ustni zgodovinar in genealog.


                  24
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29