Page 102 - Naša pedagoška pot
P. 102
Dr. Sonja Rutar
poleg varstvene, zdravstvene, vzgojno-izobraževalne vloge spet pridobiva
na vrsti socialnih vlog, ki omogočajo zaposlovanje, blažijo socialne razlike,
omogočajo socialno integracijo, inkluzivno družbo, participacijo v družbe-
nem življenju in demokratizacijo odnosov v družbi.
Kako pa je po vašem mnenju mednarodno sodelovanje prispevalo k razvoju
predšolske pedagogike in predšolske vzgoje?
Danes je tudi področje predšolske vzgoje globalizirano. Ne moremo razvijati
področja doma, če ne pogledamo »čez planke«, če nismo vpeti v dogajanja
na področju, ki ga razvijajo drugod po svetu. Ne le da si na ta način prido-
bimo informacije in različna koristna orodja; aktivno sodelovanje v mednaro-
dnih iniciativah nudi kontinuirane možnosti za učenje in spreminjanje. Ni pa
vseeno, za kakšno sodelovanje gre. Enkratni obiski ne prinašajo veliko koristi
niti za udeležence teh obiskov niti za področje samo. Na mednarodno sode-
lovanje tudi ne gre gledati kot na dobro možnost za pridobivanje ustreznih
referenc, ker to ni. Prispeva pa predvsem k razvoju sposobnosti analiziranja
dogajanja in stanja določenega pojava doma ter izziva k delovanju na lokal-
nem nivoju. Osebno si ne znam več predstavljati razvoja tega področja brez
vpetosti v mednarodna dogajanja.
Ste soavtorica znanstvene monografije, ki je ravnokar izšla pri založbi
Bloomsbury Academic. Kaj je temeljno sporočilo monografije?
Ja, tudi ta študija je plod mednarodnega sodelovanja. Po več kot treh letih
trdega dela smo dočakali izid publikacije z originalnim naslovom Early Child-
hoodEducationinSocialandPoliticalTransition, v kateri smo skupaj z dr. Sarah
Klausiz ZDA in dr.JanomPeetersomiz Belgijedokumentirali in analizirali pro-
gram Korak za korakom, namenjen otrokom in njihovim družinam. Program
je zaživel pred 30 leti v državah vzhodne, centralne, jugovzhodne Evrope in
centralne Azije kot odziv na socialne in politične spremembe. V začetku je bil
podprt z donacijo Open Society Foundation, kasneje pa so izvajalci morali
iskati druge možnosti financiranja. Študija je zanimiva, saj prinaša kar nekaj
novega uvida v analizo konteksta, v katerem je program nastajal in se uresni-
čeval, ter o programskem, teoretskem in organizacijskem okvirju. Analizira
demokratične pristope na področju vzgoje in izobraževanja na različnih ni-
vojih sistema, ki jih je program razvil v različnih državah. Vse to pa ilustrira z
že objavljenimi in neobjavljenimi viri. Metodološko zanimivo pa v opis in kri-
tično analizo vključuje tudi originalne izjave strokovnjakov, politikov, vzgo-
jiteljev in vodij programa, ki smo jih izluščili z intervjuji. Po mnenju recen-
zentov je knjiga obvezno branje za vse, ki so vključeni v prenavljanje in re-
102