Page 33 - Učilnica za življenje
P. 33
Vpliv izkustvenega učenja na znanje
in odnos do deževnikov ter komposta
pri prvošolcih
Janja Plazar Anja Cijan
Univerza na Primorskem Osnovna šola Antona Ukmarja
janja.plazar@pef.upr.si anja.cijan@antonukmar.si
V raziskavi smo z uporabo izkustvenega in frontalnega načina poučevanja v
dveh skupinah učencev prvega razreda osnovne šole ugotavljali, ali pristop
poučevanja vpliva na učenčevo znanje in razumevanje naravoslovnih vsebin.
Prav tako nas je zanimalo, ali neposrednaizkušnjavpliva nazmanjšanje napač-
nih predstav in predsodkov do živali. Pred izvedbo dejavnosti v razredu in po
njej smo preverili znanje učencev o postopku kompostiranja ter o značilnostih
in življenju deževnikov ter preverili njihov odnos do deževnikov i komposta.
Ugotovili smo, da sta bila znanje in trajnost znanja prvošolcev po tem, ko so bili
deležni izkustvenega učenja, večja, kot po tem, ko so bili deležni frontalnega
učenja. Prav tako se je v skupini, kjer je potekal izkustveni pouk, zmanjšalo šte-
vilo napačnih predstav in predsodkov v povezavi z deževniki ter s kompostira-
njem v primerjavi s skupino, ki je bila deležna le frontalnega učenja.
Ključne besede: izkustveno učenje, frontalno učenje, spoznavanje okolja, de-
ževniki, kompostiranje, napačne predstave
© 2024 Janja Plazar in Anja Cijan
https://doi.org/10.26493/978-961-293-403-3.33-49
Uvod
Otroci imajo že od rojstva vgrajeno potrebo po opazovanju in raziskovanju.
Že od zgodnjega otroštva razvijajo osnovno razumevanje naravnih pojavov
in procesov skozi vsakodnevne aktivnosti, kar počnejo spontano, predvsem
preko igre. Naravno okolje ima v zgodnjem otroštvu izjemen pomen, saj se
otrok se pri svojih vsakodnevnih aktivnostih, kot so sprehod in igre v naravi,
redno srečuje z naravoslovjem (Conezio in French, 2020; Trundle, 2010). Ra-
ziskave na področju razvojne in kognitivne psihologije kažejo, da lahko pri
otrocih brez ustreznih spodbud iz okolja pride celo do zaostanka v razvoju
(Hadzigeorgiou, 2002). Pomembno je, da okolje otrokom zagotavlja spodbu-
dne pogoje. Veliko staršev namreč skuša otroke zaščititi pred nevarnostmi in
umazanijo, vendar jih s tem prikrajšajo za dragocene izkušnje. Te izkušnje so
ključne za razumevanje zapletenejših pojavov in procesov v kasnejših fazah
kognitivnega razvoja (Batistič Zorec, 2002).
Dolenc,N.,in Cotič,N.(ur).(2024). Učilnica za življenje: vzgoja in izobraževanje
za trajnostni razvoj. Koper: Založba Univerze na Primorskem.