Page 37 - Učilnica za življenje
P. 37
Vpliv izkustvenega učenja na znanje in odnos do deževnikov ter komposta pri prvošolcih
odgovorov ali slikovnih predlog, in enega vprašanja odprtega tipa, na kate-
rega so odgovorili z eno besedo. Vprašanja so se nanašala na vonj, barvo in
sestavo komposta, na postopek kompostiranja, na poznavanje deževnika in
odnos do njega ter na občutke ob rokovanju z njim.
Postopki zbiranja in obdelave podatkov
S pomočjo vprašalnika smo izvedli preizkus znanja v obeh skupinah otrok, v
KS in ES. Vsak otrok je dobil vprašalnik, ki ga je rešil individualno. Prvo pre-
verjanje znanja je potekalo pred izvedbo naravoslovnih dejavnosti v razredu;
s tem smo preverili predznanje učencev o obravnavani temi in odnos do ro-
kovanja z deževniki. V KS smo predstavili deževnika, njegovo vlogo in pro-
ces kompostiranja frontalno, s pomočjo slikovne predstavitve in razlage. V
ES smo izvedli izkustveni pouk, v katerem smo skupino razdelili na štiri pod-
skupine, ki so izmenično opazovale in rokovale s kompostom ter z glistinami.
V tej skupini smo izvajalci dejavnosti razlago podajali sproti, učence vabili
k rokovanju, opazovanju in vonjanju predstavljenih materialov. Po izvedbi
vseh dejavnosti smo s pomočjo enakega vprašalnika izvedli drugo preverja-
nje znanja, s katerim smo preverili, koliko znanja so učenci pridobili po izve-
denem pouku in kakšen je njihov odnos do deževnikov, komposta ter kom-
postiranja. Čez dva meseca smo izvedli še tretje preverjanje, ko smo s pre-
izkusom znanja z enakim vprašalnikom ugotavljali razliko v trajnosti prido-
bljenegaznanjao kompostiranjuin vlogi deževnikovmedobemaskupinama
učencev.
Podatke smo obdelali s pomočjo deskriptivne in inferenčne statistike. Za
deskriptivno statistiko (izračun odstotkov) smo uporabili Microsoft Office
Excel, medtem ko smo zahtevnejše statistične analize naredili v računalni-
škem programu R¹. Podatke smo analizirali s pomočjo naslednjih (nepara-
metričnih) statističnih testov: Fisherjev test, Cochranov Q-test, Dunnov test
(post hoc za Cochranov Q), Friedmanov test, Wilcoxonov test (post hoc za
Friedmanov test) in permutacijski test.
Pri statističnih analizah, kjer smo primerjali, kako se znanje spreminja v
času (Cochranov Q- in Friedmanov test), smo učence, ki niso sodelovali pri
vseh treh preverjanjih znanja, izpustili.
Rezultati
S prvim vprašanjem smo učence vprašali, ali poznajo vonj komposta. Izbi-
rali so med možnostmi, da ima vonj po gnilem, po hrani ali po gozdu oz. po
¹ Več o programu na: https://www.R-project.org/.
37