Page 69 - Učilnica za življenje
P. 69
Učenje na prostem v očeh študentov
predšolske vzgoje
Nataša Dolenc Nastja Cotič
Univerza na Primorskem Univerza na Primorskem
natasa.dolenc@pef.upr.si nastja.cotic@pef.upr.si
Prispevek obravnava mnenja študentov o učenju na prostem. V raziskavi je
sodelovalo 43 študentov 2. letnika Pedagoške fakultete Univerze na Primor-
skem, študijskega programa Predšolska vzgoja. Podatke smo pridobili s po-
močjo vprašalnika, ki je zajemal tri sklope: (1) demografski podatki ter asoci-
acije ob besedni zvezi »učenje na prostem«, (2) mnenja sodelujočih o predno-
stih učenja na prostem in ovirah pri njem, (3) izkušnje z učenjem na prostem v
času študija ter področje, kjer bi vprašani potrebovali še dodatno izobraževa-
nje za učinkovito izvajanje učenja na prostem. Rezultati raziskave so pokazali,
da imajo študenti pozitiven odnos do učenja na prostem, po njihovem mne-
nju ima tovrstno učenje pozitivne učinke na otrokove sposobnosti, ki se kažejo
v boljših gibalnih sposobnostih, večji motivaciji in povezovanju otrok z narav-
nim okoljem. Izrazili so mnenje, da tekom študija niso pridobili dovolj izkušenj
za izvajanjeučinkovitegaučenjanaprostem in da bipotrebovalipredvsemdo-
datno znanje za načrtovanje ter pripravo dejavnosti na prostem.
Ključne besede: naravoslovje, učenje na prostem, predšolska vzgoja, mnenje
študentov
© 2024 Nataša Dolenc in Nastja Cotič
https://doi.org/10.26493/978-961-293-403-3.69-83
Uvod
Življenje otrok je danes precej drugačno kot nekoč, saj imajo manj možnosti
za prosto igro na prostem in neposreden stik z naravo. Poleg tega nimajo več
toliko priložnosti zaraziskovanjesvojeokolice.Otrok dandanesizkušnjeo na-
ravi pridobiva pretežno preko knjig, spleta, televizije, dokumentarnih filmov
o naravi, kar vodi do vse večje odtujenosti od narave. Otroci vse pogosteje
uporabljajo tudi digitalno tehnologijo, ki jim omogoča posredno spoznava-
nje rastlin, živali, pojavov in procesov, ki jih v resnici še niso videli, težava pa
je, da so na ta način prikrajšani za bivanje v naravi, na svežem zraku, ter za
preučevanje in raziskovanje svojega neposrednega okolja (Golubović-Ilić in
Mikarić, 2023). Gabriela Bento in Gisela Dias (2017) izpostavljata, da otrokom
primanjkuje stika z naravo in igre na prostem.
Ker je stik otrok z naravo vse bolj omejen ali ga sploh ni, so lahko vrtci in
šole, kjer otroci preživijo okoli 40 ur na teden, zadnja priložnost, da jih po-
Dolenc,N.,in Cotič,N.(ur).(2024). Učilnica za življenje: vzgoja in izobraževanje
za trajnostni razvoj. Koper: Založba Univerze na Primorskem.