Page 71 - Učilnica za življenje
P. 71

Učenje na prostem v očeh študentov predšolske vzgoje


             ščanja in iskanja rešitev (Brynjegard, 2001; Thorp in Townsend, 2001). Razis-
             kave kažejo tudi, da otroci med aktivnostmi na prostem uživajo, saj so bolj
             motivirani za izvajanje dejavnosti ter navdušeni nad učenjem z odkrivanjem
             (Alexander idr., 1995; Behrentd in Franklin, 2014). Učenje na prostem lahko za-
             radi nepozabne narave pozitivno vpliva na dolgoročni spomin (Knapp, 2000),
             na osebnostno rast, socialne spretnosti, skupinsko kohezijo in timsko delo
             (Rickinson idr., 2004). Irmeli E. Palmberg in Jari Kuru (2002) sta v svoji raziskavi
             ugotovila, da je učenje na prostem dobro vplivalo na razvoj samospoštova-
             nja in samozaupanja ter na socialno vedenje otrok. Kot so opredelili Rickin-
             son idr. (2004), se pri učenju v naravi pri otroku razvijajo štiri glavna področja,
             in sicer kognitivno (znanje, razumevanje), afektivno (vrednote, mnenja), so-
             cialno (komunikacija, sodelovanje) in fizično (fizične spretnosti). Vendar je
             kljub dokazanim prednostim učenja na prostem v literaturi pogosto izposta-
             vljano pomanjkanje vključevanja slednjega v lastno prakso (Erdem, 2018).
               Vzgojitelji predšolskih otrok navajajo tudi nekaj ovir za izvajanje učenja na
             prostem. Van Bussel (1992, po Darja Skribe Dimec, 2014) glavne ovire strne v
             tri sklope, in sicer organizacijske, vsebinske in disciplinske probleme. Orga-
             nizacijski problemi nastopijo predvsem zaradi drugačne organizacije in do-
             datnega dela vzgojitelja pri pripravi pouka na prostem. Pogosto pa so po-
             trebna tudi dodatna sredstva za prevoz in nabavo opreme ter drugih pripo-
             močkov. Vremenske razmere, kot so dež, sneg, huda vročina ali mraz, lahko
             prekinejo dejavnosti na prostem. Ta nepredvidljivost lahko oteži načrtovanje
             in celo povzroči odpoved ali prestavitev dejavnosti (Tanik Önal in Ezberci Çe-
             vik, 2022). Vzgojitelji poudarjajo, da en sam vzgojitelj za izvedbo dejavnosti
             na prostem ne zadostuje in je zato potrebno podporno osebje, zaradi česar
             se posledično izogibajo tega pristopa.Vsebinski problemi lahko nastopijo za-
             radi pomanjkanja naravoslovnega znanja in spretnosti, potrebnih za učinko-
             vito izvajanje pouka na prostem (Skribe Dimec, 2014; Tanik Önal in Ezberci
             Çevik, 2022). Disciplinski oz. vedenjski problemi izhajajo pretežno iz težjega
             nadzora skupine pri delu izven učilnice. Na prostem je lahko veliko motečih
             dejavnikov, zaradi česar se otroci težko osredotočijo na učno dejavnost. Raz-
             lične raziskave so pokazale, da vzgojitelje in učitelje pri izvedbi pouka na pro-
             stem skrbi predvsem varnost učencev (Erdem, 2018), saj zunanje okolje lahko
             predstavlja varnostno tveganje, vključno z možnostjo nesreč, ugrizov žuželk
             in srečanj z divjimi živalmi ali nevarnimi rastlinami. Devrim Erdem (2018) je
             izpostavila tudi, da vzgojitelji težje pristopijo k učenju na prostem, če imajo
             v svoji skupini otroka s posebnimi potrebami.
               Izrednega pomena za kakovostno učenje na prostem sta vzgojiteljeva in
             kasneje učiteljeva naklonjenost izvajanju tovrstnega učenja. V predšolskem


                                                                             71
   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76