Page 208 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik XV (2019), številka 29, ISSN 2590-9754
P. 208
kronika

milost in pravo spoznanje …«, priča, da se Slovenci kot narod nismo
ohranili tako, da bi bili v nekem zakotju (za)ostali »pri svojem«, pri svoji
»samobitnosti«, ker nas veliki tokovi velikega sveta pač niso zajeli in
odplavili. Nasprotno, Slovenci smo se kot Slovenci začeli »prebujati« prav
ob soočanju z velikim modernim duhovnim, kulturnim in družbenim
gibanjem: svojo samozavest smo začeli oblikovati ne v begu in zapiranju
pred njim, ampak ob uspešnem soočenju z njim in vključevanju vanj.
Uspeli smo, ker smo takrat na svoj način, v slovenskem jeziku, sprejeli in
izrazili vrhunski duhovni dosežek, kakršno je bilo krščansko sporočilo
v takratni najrazvitejši, najprodornejši in hkrati temeljni protestantski
postavitvi. Ob soočenju z njegovo univerzalnostjo smo razvili svojo
individualnost, svojo posebno identiteto in s to individualnostjo smo
sodelovali pri uresničevanju njegove univerzalnosti.

Prva knjiga, ki je nagovarjala Slovence (kot Slovence) in jih na knjiž­
ni, moderen način predstavljala njim samim in svetu, ni bila knjiga s ka-
kim posebnim nacionalnim sporočilom, narodnim mitom ali kakšnimi
slovenskimi starožitnostmi, temveč knjiga s takrat najuniverzalnejšim
in v svojem času najsodobnejšim sporočilom.

Ali ni drugi odločilni kakovostni vzpon slovenske kulturne in narod­
ne (samo)zavesti v Prešernovem delu ravno tako izraz in dokaz uspeš­
nega soočenja s takratnimi vrhovi duhovnega in družbenega razvoja,
svojevrstna ponovitev tega, kar so na rudimentarnejši, a zato temeljnej-
ši ravni opravili Trubar in njegovi? Ali ni to spoznanje naravnost »kaži­
potno« tudi v današnjih razmerah, izziv in opora naši sedanji nacional-
ni (samo)zavesti?

Dan reformacije nam, nadalje, na svoj način govori o krščanskosti in
pluralnosti slovenskega prostora.

Slovenski protestantizem je v zgodovinski, reformacijski in v svoji se-
danji podobi dokaz, da v tem prostoru nihče več ne more imeti mono-
pola nad krščanskim oznanilom: raznovrstnost in večplastnost krščan-
stva sta hkrati dokaz, da takega monopola tudi ne potrebuje. Rečeno v
jeziku, ki je blizu krščanskim Cerkvam: krščansko oznanilo, božja be-
seda tudi na Slovenskem nima le enega varuha in služabnika. To pa je
dobro tako za oznanilo kot za ljudi, ki jim je namenjeno. Izkušnje nam­

206
   203   204   205   206   207   208   209   210   211   212   213