Page 91 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik XV (2019), številka 29, ISSN 2590-9754
P. 91
Stati in obstati 15(2019): 89-105
https://doi.org/10.26493/2590-9754.15(29)89-105

Cvetka Hedžet Tóth

FRIEDRICH NIETZSCHE
– MISLITI S KLADIVOM V ROKAH

Toda enkrat, v nekem močnejšem času, kot je ta trhla, vase dvomeča sedan­
jost, se vendarle mora pojaviti odrešujoči človek, človek velike ljubezni in
prezira, ustvarjalni duh, ki ga njegova priganjajoča sila vedno znova odgan­
ja iz vsakega ob-stranstva in onstranstva, človek, katerega samotnost bo
ljudstvo napačno razumelo, kot da beži pred dejanskostjo −: medtem ko po-
meni njegova samotnost samo njegovo zatopljenost, zakopanost, pogloblje-
nost v dejanskost, da bi enkrat, ko bo zopet prišel na svetlo, s sabo prinesel
rešitev te dejanskosti: njeno rešitev iz prekletstva, ki ga je nanjo položil do-
sedanji ideal. Ta človek prihodnosti, ki nas bo rešil tako dosedanjega ide-
ala kakor tega, kar je moralo iz njega izrasti, velikega gnusa, volje do niča,
nihilizma, ta znanilec poldneva in velike odločitve, ki bo zopet osvobodil
volj­o, ki bo povrnil zemlji njen cilj in človeku njegovo upanje, ta antikrist
in antinihilist, ta premagovalec boga in niča – on mora enkrat priti …
Friedrich Nietzsche: H genealogiji morale, 1887.

Kako misli s kladivom v rokah? Tako sicer razmišlja Friedrich
Nietzsche (1844–1900), ko razbija okostenele tradicionalne oblike doje-
manja in vrednotenja, še posebej vrednotenja, ki izključuje vsak zgodo-
vinski napredek. Z miselnim kladivom (Somrak malikov ali Kako filo­
zofiramo s kladivom) je Nietzsche tako udrihal in zabijal, da te glasove
slišimo še danes: ta svojevrstnež poljskega in protestantskega porekla je
kot »nepogrešljiv kalilec miru« (Jaspers [1948] 1999, 124) vendar lažne-

89
   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96