Page 139 - Glasbenopedagoški zbornik Akademije za glasbo v Ljubljani / The Journal of Music Education of the Academy of Music in Ljubljana, leto 12, zvezek 25 / Year 12, Issue 25, 2016
P. 139
Andrej Misson, POUÈEVANJE KONTRAPUNKTA IN KOMPOZICIJE NA SLOVENSKEM

teh del nas seznanja s kompozicijskimi postopki iz preteklosti in mišljenjem, ki je
pripeljalo do vrhunskih umetniških stvaritev. Današnjemu skladatelju ta orodja lahko
pomagajo pri ustvarjanju sodobnih del, predvsem pri obvladovanju tehnike
komponiranja, tudi sodobnih. Obvladovanje polifonije pomeni obvladovanje veèjega
kompozicijskega zvoènega prostora.
Naj kot primer premajhne pazljivosti pri opredeljevanju izrazov navedem pojem
kontrapunkt v novem slovarju tujk. V njem je zapisano, da je kontrapunkt »soèasno
vodenje dveh ali veè samostojnih melodij«.13 Pravilno ta pojem opredeljuje starejši slovar:
kontrapunkt je »nauk o vezanju melodij v harmonièno kompozicijo, slovnica glasbe«.14
Nova opredelitev je preveè ohlapna in ne upošteva, da morajo biti »samostojne melodije«
harmonsko ali v splošnem, vertikalno usklajene. Sicer je takšen kontrapunkt lahko
veèglasna anarhija, ne pa so itje. Prosta kombinatorika glasov estetsko ni toliko zanimiva
in umetniško preprièljiva kot skladna, harmonièna.

S sodobnimi informacijskimi sredstvi razumevanje glasbe lahko poglobimo, priprava
analitiènih gradiv je boljša in la ja. Za primer navajam oblikovanje melodije, polifonije,
harmonije in oblike v prvi Invenciji Johana Sebastiana Bacha, kot tudi teksturno analizo
njegove fuge. Kakovostne analize so dosegljive tudi na spletnih straneh (npr.
http://jan.ucc.nau.edu/tas3/fugueanatomy.html. (5.11.2016)). Prav tako si pri izdelavi vaj,
nalog in kompozicij lahko uèinkovito pomagamo s sodobnimi notacijskimi programi.
Bojazen, da nam programi vsiljujejo svojo kompozicijsko logiko, da nas navajajo na
uporabo poenostavljenih rešitev in rešitev »copy – paste«, je odveè. Ti programi so
izvrstna orodja, ki nam olajšujejo delo. Èlovek je tisti, ki mora obvladovati orodja, ne da
orodja obvladujejo njega. Nekdaj smo uporabljali notacijske okrajšave, abreviature, ki
smo jih ljubkovalno imenovali faulencerji (nem. Faulenzer, lenuh, lenoba), zdaj jih ne
potrebujemo veè.

Slika 8: Primer mašnega stavka Kyrie eleison, ustvarjenega pri predmetu Kontrapunkt
A1, študent L. F., šolsko leto 2013–14.

13 Miloš Tavzes (ur)., Veliki slovar tujk, Ljubljana: Cankarjeva zalo ba, 2002.
14 France Verbind, Slovar tujk, Ljubljana: Cankarjeva zalo ba, 1982.

139
   134   135   136   137   138   139   140   141   142   143   144