Page 106 - Volk, Marina, Štemberger, Tina, Sila, Anita, Kovač, Nives. Ur. 2021. Medpredmetno povezovanje: pot do uresničevanja vzgojno-izobraževalnih ciljev. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 106
ej Plevnik

nje splošnih ciljev, zapisanih v učnih načrtih posameznih glasbenih predme-
tov, od učiteljev glasbenih inštrumentov zahteva znanja s področja zgradbe
in delovanja človeškega telesa pa tudi razvoja posameznih gibalnih sposob-
nosti (koordinacija, gibljivost, ravnotežje, moč, hitrost, natančnost, vzdržlji-
vost), spretnosti (ravnotežne, lokomotorne, manipulativne) oziroma struktur
gibanja (drža telesa, razumevanje obremenitev glede na položaj telesnega
segmenta, telesne (a)simetrije . . .). Mnogi učni cilji vsebinsko presegajo po-
dročje glasbenega razvoja in posegajo na področje gibalnega razvoja (pre-
glednica 2).

Izvajanje igranja na glasbeni inštrument je tudi v procesu učenja podvr-
ženo tako telesnim kot psihološkim obremenitvam, ki jih premaguje posa-
meznik (Mornell 2009; Watson 2009). Povezovanje glasbenega izobraževanja
z drugimi področji, še posebno tistimi, ki se ukvarjajo z gibalnim razvojem,
razvojem in ohranjanjem gibalnih sposobnosti in spretnosti ter krepitvijo in
ohranjanjem zdravja postaja nujna potreba (Plevnik in Gerževič 2015, 374).
Številne raziskave namreč ugotavljajo, da igranje glasbenega inštrumenta
predstavlja dejavnost, ki lahko v številnih primerih predstavlja resen dejavnik
tveganja za skladen razvoj in splošno zdravje tako mladega kot tudi starejših
glasbenikov (Blanco-Piñeiro, Díaz-Pereira in Martínez 2017; Plevnik, Bažon in
Pišot 2015; Nawrocka idr. 2014; Rietveld 2013; Ranelli, Straker in Smith 2011;
Hojs in Bilban 2010; Heinan 2008).

Cilji in raziskovalni vprašanji
Cilji
Namen raziskave je bil ugotoviti, kakšen je razvoj izbranih glasbenospecifič-
nih gibalnih spretnosti glede na razred inštrumenta, ki ga učenci obiskujejo.
Skladno z namenom smo zastavili dva cilja: (i) ugotoviti trende razvoja ko-
ordinacije oko – roka med mladimi glasbeniki glede na razred igranja glas-
benega inštrumenta ter (ii) ugotoviti dejavnike, po katerih se razlikuje trend
razvoja omenjene gibalne spretnosti.

Raziskovalni vprašanji
V raziskavi smo skladno z namenom in cilji zasledovali dve raziskovalni vpra-
šanji, in sicer:

1. ali se učinkovitost koordinacije oko – roka izboljšuje glede na razred
glasbenega inštrumenta, ki ga učenci obiskujejo;

2. ali obstajajo dejavniki, po katerih se razlikuje trend razvoja koordinacije
oko – roka kot glasbenospecifične gibalne spretnosti.

104
   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111