Page 23 - Volk, Marina, Štemberger, Tina, Sila, Anita, Kovač, Nives. Ur. 2021. Medpredmetno povezovanje: pot do uresničevanja vzgojno-izobraževalnih ciljev. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 23
Vloga akcijskega raziskovanja pri medpredmetnem povezovanju

– ali so uporabljene različne, tako kvalitativne kot kvantitativne, tehnike
zbiranja podatkov, ki se izberejo na osnovi raziskovalnega problema;

– kako je organizirano in kako poteka sodelovanje z drugimi z namenom
iskanja optimalnih rešitev;

– ali imajo vsi partnerji v raziskavi enakovreden položaj, kakšno je med-
sebojno spoštovanje;

– ali je pripravljen načrt za rešitev problema;
– ali je bila opravljena refleksija lastnega profesionalnega razvoja;
– ali je razvit načrt predlaganih sprememb v praksi;
– ali je poročilo o raziskavi razumljivo vsem ključnim deležnikom.

Tudi pri akcijski raziskavi je potrebno upoštevati etični vidik raziskovanja,
zlasti v povezavi s pomembno vlogo vključenih v raziskavo. Vodja akcijske ra-
ziskave mora raziskavo voditi na način, ki omogoča skrb za udeležence, skr-
beti mora za sodelovalno raziskovanje v vseh fazah raziskave. Pri tovrstni ra-
ziskavi so neredko določeni deli neznani, zato je potrebno vedno znova pre-
verjati strinjanje s sodelovanjem v raziskavi in udeležencem dopuščati, da iz
raziskave izstopijo (Creswell 2012).

Namesto zaključka: na kakšen način lahko akcijsko raziskovanje
spodbuja medpredmetno povezovanje?
Vrnimo se na začetek prispevka in k temeljnemu dokumentu na področju
vzgoje in izobraževanja – Beli knjigi (Krek in Metljak 2011). V tej je zapisano,
da se priporoča združevanje predmetov, kar bi posledično zmanjšalo število
predmetov, učence razbremenilo vsakodnevne priprave na več predmetov
in povečalo možnosti za povezovanje znanja ter medpredmetno povezova-
nje. Najbližje približevanju takšnemu načinu dela je na nacionalni ravni pred-
stavljal projekt »Fleksibilni predmetnik na področju osnovne šole« (Nolimal
2008), ki je fleksibilni predmetnik postavil kot enega od pogojev, da kako-
vostno medpredmetno povezovanje dejansko kakovostno zaživi tudi v pra-
ksi. Vendarle pa nedavna raziskava (Rupnik Vec in Slivar 2019) med drugim
razkriva, da slovenski šesto- in osmošolci ocenjevanje in veliko število pred-
metov na dan identificirajo kot najmočnejša izvora svojega stresa. Veliko šte-
vilo predmetov na dan z najvišjima ocena stresnosti ocenjuje skoraj polovica
(48,5 ) vprašanih, 38,4  učencev in učenk pa ta dejavnik zmerno obreme-
njuje. Prav s tega vidika se dodatno izkazuje potreba po medpredmetnem
povezovanju, ki se uresničuje na ravni posamezne šole ali posameznega od-
delka, glede na potrebe in zmožnosti, ki se jih zazna na določeni šoli. To
je smiselno realizirati skozi načrtno, sistematično uvedbo sprememb, ki so

21
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28