Page 41 - Volk, Marina, Štemberger, Tina, Sila, Anita, Kovač, Nives. Ur. 2021. Medpredmetno povezovanje: pot do uresničevanja vzgojno-izobraževalnih ciljev. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 41
Analiza učnih načrtov z vidika razvijanja
digitalnih kompetenc skozi
medpredmetno povezovanje
v 1. vzgojno-izobraževalnem obdobju
Marina Volk
Univerza na Primorskem
marina.volk@pef.upr.si
V slovenskih osnovnih šolah učenci ne razvijajo digitalnih kompetenc skozi
učni predmet, ki bi sistematično gradil znanja in spretnosti ter vsem učencem
omogočal enake možnosti napredovanja na tem področju, ampak so posame-
zni segmenti digitalnih kompetenc integrirani v različna predmetna področja.
Digitalne kompetence naj bi razvijali pri vseh predmetih od prvega razreda na-
prej skozi medpredmetno povezovanje ciljev posameznega predmeta in ciljev
za razvijanje digitalno kompetentnega posameznika oz. naj bi IKT integrirali
vsaj kot učno sredstvo. V prispevku smo pregledali, kako učni načrti posamez-
nih predmetov prvega vzgojno-izobraževalnega obdobja predvidijo integra-
cijo sodobne IKT in razvijanje ciljev digitalnih kompetenc. Analizirali smo 6 uč-
nih načrtov in ugotovili, da razvijanje digitalnih kompetenc med predmeti ni
usklajeno. Snovalci učnih načrtov za posamezen predmet so individualno pri-
stopili k vključevanju digitalnih kompetenc, eni s podrobnejšimi usmeritvami,
drugi s komaj omenjenimi. Zagotovo bi morala izobraževalna politika razmi-
šljati o uvedbi učnega predmeta računalništvo, ki bi vsem učencem zagotovil
enake možnosti za uspešno življenje v dobi tehnologije.
Ključne besede: medpredmetno povezovanje, digitalne kompetence, učenci
prvega vzgojno-izobraževalnega obdobja, učitelji
Teoretični uvod
Učenje in poučevanje s pomočjo sodobne tehnologije še vedno velja za ino-
vativno učno metodo, ki razvija spretnosti, znanja in kompetence znotraj raz-
ličnih učnih predmetov. Hkrati razvijamo tudi digitalne kompetence, ki spa-
dajo med ključne kompetence vseživljenjskega učenja in so opredeljene kot
samozavestna, kritična in odgovorna uporaba digitalnih tehnologij ter inte-
rakcija z njimi za učenje, delo in participacijo v družbi (Svet Evropske unije
2018). A. Ferrari (2012) še natančneje definira digitalne kompetence kot na-
bor znanj, spretnosti in navad, ki so pri uporabi IKT in digitalnih medijev po-
trebne za opravljanje nalog, reševanje problemov, komuniciranje, upravlja-
Volk, M., T. Štemberger, A. Sila in N. Kovač, ur. 2021. Medpredmetno povezovanje: pot
do uresničevanja vzgojno-izobraževalnih ciljev. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
https://doi.org/10.26493/978-961-293-013-4.39-53
digitalnih kompetenc skozi
medpredmetno povezovanje
v 1. vzgojno-izobraževalnem obdobju
Marina Volk
Univerza na Primorskem
marina.volk@pef.upr.si
V slovenskih osnovnih šolah učenci ne razvijajo digitalnih kompetenc skozi
učni predmet, ki bi sistematično gradil znanja in spretnosti ter vsem učencem
omogočal enake možnosti napredovanja na tem področju, ampak so posame-
zni segmenti digitalnih kompetenc integrirani v različna predmetna področja.
Digitalne kompetence naj bi razvijali pri vseh predmetih od prvega razreda na-
prej skozi medpredmetno povezovanje ciljev posameznega predmeta in ciljev
za razvijanje digitalno kompetentnega posameznika oz. naj bi IKT integrirali
vsaj kot učno sredstvo. V prispevku smo pregledali, kako učni načrti posamez-
nih predmetov prvega vzgojno-izobraževalnega obdobja predvidijo integra-
cijo sodobne IKT in razvijanje ciljev digitalnih kompetenc. Analizirali smo 6 uč-
nih načrtov in ugotovili, da razvijanje digitalnih kompetenc med predmeti ni
usklajeno. Snovalci učnih načrtov za posamezen predmet so individualno pri-
stopili k vključevanju digitalnih kompetenc, eni s podrobnejšimi usmeritvami,
drugi s komaj omenjenimi. Zagotovo bi morala izobraževalna politika razmi-
šljati o uvedbi učnega predmeta računalništvo, ki bi vsem učencem zagotovil
enake možnosti za uspešno življenje v dobi tehnologije.
Ključne besede: medpredmetno povezovanje, digitalne kompetence, učenci
prvega vzgojno-izobraževalnega obdobja, učitelji
Teoretični uvod
Učenje in poučevanje s pomočjo sodobne tehnologije še vedno velja za ino-
vativno učno metodo, ki razvija spretnosti, znanja in kompetence znotraj raz-
ličnih učnih predmetov. Hkrati razvijamo tudi digitalne kompetence, ki spa-
dajo med ključne kompetence vseživljenjskega učenja in so opredeljene kot
samozavestna, kritična in odgovorna uporaba digitalnih tehnologij ter inte-
rakcija z njimi za učenje, delo in participacijo v družbi (Svet Evropske unije
2018). A. Ferrari (2012) še natančneje definira digitalne kompetence kot na-
bor znanj, spretnosti in navad, ki so pri uporabi IKT in digitalnih medijev po-
trebne za opravljanje nalog, reševanje problemov, komuniciranje, upravlja-
Volk, M., T. Štemberger, A. Sila in N. Kovač, ur. 2021. Medpredmetno povezovanje: pot
do uresničevanja vzgojno-izobraževalnih ciljev. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
https://doi.org/10.26493/978-961-293-013-4.39-53