Page 53 - Zabukovec Baruca, Petra. 2020. Z odgovornostjo do družbenih spremembv smeri trajnostno odgovornega razvoja. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 53
jnostna odgovornost turizma

4. Odgovornost
(trajnostno vedenje)

3. Razprava
(trajnostne strategije, politike, cilji)

2. Ozavešcˇenost (informacije, znanje,
izobraženost o trajnostnem konceptu)

1. (Ne)vednost (glede okoljskih,
družbeno-kulturnih, ekonomskih problemov)

Slika 4.1 Konceptualni model odgovornosti (prirejeno po Mihalicˇ 2013, 8)

znanjem, se lahko odlocˇa v skladu z etiko in s suverenim vredno- 53
tenjem, kaj je prav in kaj ni, ter ravna in deluje odgovorno. Proces
razvoja odgovornosti je pojasnjen v štiristopenjskem konceptualnem
modelu (Frey 2012 v Mihalicˇ 2013). Vedenjski proces prikazuje stop-
nje delovanja posameznika od ignorance do odgovornosti, s katero
so pogojena prizadevanja za uveljavljanje trajnostnega turisticˇnega
razvoja na primeru turisticˇnih destinacij. V obliki piramide prehajajo
štiri stopnje od spodaj navzgor:

• stopnja ignorance, ki se nanaša na še neozavešcˇene okoljske
probleme v destinaciji;

• stopnja trajnostne ozavešcˇenosti, ki se pojavi ob zavedanju po-
sledic turisticˇnega vpliva na okolje, in s tem povezana vpraša-
nja, informacije, znanje;

• stopnja razprave, ki prispeva k iskanju primernih rešitev v okvi-
ru širšega konsenza o kljucˇnih pristopih, strategijah in politi-
kah, v okviru katerih bi se izvajale aktivnosti;

• na vrhu je stopnja odgovornosti, ki se na osnovi vedenja in zna-
nja izraža v obnašanju v skladu s trajnostno etiko, ki vodi do im-
plementacije trajnostnih politik, ciljev in standardov vseh dele-
žnikov, ki prispevajo k trajnostnemu razvoju.

Iz predstavljenega konceptualnega Freyevega štiristopenjskega
modela odgovornosti (slika 4.1) je T. Mihalicˇ (2016) razvila poeno-
stavljen trojni A-model (angl. triple-A model), ki temelji na ozave-
šcˇenosti (angl. awareness) – agendi (angl. agenda) – akciji (angl. ac-
tion) in predstavlja proces napredka ter razvoja delovanja, ki vodi
k odgovoru na trajnostni turizem (angl. responsustable tourism). S
tem je koncept »aktivnosti« v smislu delovanja kljucˇnih deležnikov
   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58