Page 65 - Zabukovec Baruca, Petra. 2020. Z odgovornostjo do družbenih spremembv smeri trajnostno odgovornega razvoja. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 65
Odgovorno vedenje turistov 65

bro. Pozitivni odzivi teh prizadevanj se že odražajo na inštitucional-
ni ravni v vsebinah nove kohezijske investicijske politike lokalnega
razvoja za obdobje 2014–2020. Ta vpliv se kaže tudi v pozivu Zdru-
ženih narodov k akciji za trajnostni razvoj, imenovani Pot k dosto-
janstvu do 2030, in v ciljih za trajnostni razvoj v programu Horizont
2020. Prav tako najdemo odzive na razlicˇnih neinštucionalnih znan-
stvenih podrocˇjih, ki se nanašajo na družbeno, kmetijsko, politicˇno,
gospodarsko, energetsko, urbanisticˇno in druge sfere. Pojavila se je
tudi ideja o vzporedni družbeni razsežnosti, t. i. vzporedni Evropi, z
nacˇeli, kot so: filozofija »dobro za vse«; vsi smo odgovorni zase, za
skupnost, za planet; sodelovanje namesto tekmovanja v duhu aktiv-
nega državljana; razkošna preprostost; transparentnost; odprtost.

Vodilo pri iskanju novih modelov jasno ponazarja Fuller (1999 v
Petrovicˇ 2015, 15): »Stvari nikoli ne spremenite tako, da se bojujete
proti obstojecˇi stvarnosti. Da nekaj spremenite, postavite nov model,
ki bo naredil obstojecˇi model odvecˇen.«

Na osnovi pregleda literature smo prepricˇani, da so odgovorni po-
trošniki tudi v vlogi turistov nehomogena skupina in njihovo naku-
pno vedenje vkljucˇuje razlicˇne politicˇne, družbene, verske ter okolj-
ske motivacije. Njihova skupna lastnost je izražena v skrbi vpliva po-
sledic turizma na širše okolje in zavedanju, da imajo turisti mocˇ in
lahko vplivajo ter s svojim ravnanjem prispevajo k zmanjšanju nega-
tivnih družbenih, okoljskih in ekonomskih vplivov v vseh fazah po-
tovanja: med pripravami na odhod, na potovanju in po potovanju.

Svetovna turisticˇna organizacija (World Tourism Organization
2005) je na osnovi globalnega eticˇnega kodeksa pripravila nasvete
za odgovorno vedenje turistov na potovanjih, s katerimi lahko vsak
posameznik nacˇrtuje in uresnicˇuje odgovornost na individualni ali
kolektivni ravni. Pri tem so poudarjeni dejavniki samoizobraževanja,
vzajemne strpnosti ter spoznavanja legitimnih razlik med narodi in
kulturami ter spoštovanje in ohranjanje njihove naravne raznovr-
stnosti in raznolikosti. Vsakdo ima vlogo pri ustvarjanju odgovorne-
ga potovanja in turizma. Vlade, podjetja in skupnosti morajo sicer
storiti vse, kar je v njihovi mocˇi, vendar pa jim lahko vsak kot tu-
rist pri tem pomaga na razlicˇne nacˇine, da se bodo stvari obrnile na
bolje.

Odgovornega potrošnika lahko opredelimo z vidika individualne
odgovornosti in moralne presoje posameznika, ki v nakupnem pro-
cesu išcˇe ravnovesje med izbiro ponudbe, ki je sprejemljiva ali ne-
   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70