Page 70 - Zabukovec Baruca, Petra. 2020. Z odgovornostjo do družbenih spremembv smeri trajnostno odgovornega razvoja. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 70
Nad globalne izzive v turizmu z odgovornostjo

ekonomske ucˇinke in temelji na zavezah podjetja bolj kot na dej-
stvih, medtem ko je eu Eco Label širše uporaben in bolj trajnostno
naravnan glede okoljske odgovornosti.

V poslovnem svetu so tako nastali novi poslovni modeli, ki so po-
znani predvsem pod imenom korporativna družbena odgovornost
(angl. corporate social responsibility). V rabi pa so razlicˇice nazivov
kot na primer korporativna odgovornost (angl. corporate responsibi-
lity, družbena odgovornost (angl. social responsibility), model odgo-
vornega poslovanja, model trajnostne odgovornosti, ki se nanaša na
koncepte trajnostnega razvoja. Družbena odgovornost6 v povezavi z
odgovornostjo do trajne ekonomske, družbene in okoljske dimenzi-
je z dodano etiko izpostavlja opredelitev, pri kateri gre za nenehno
zavezanost inštitucij eticˇnemu vedenju, ekonomskemu razvoju, iz-
70 boljševanju kakovosti življenja zaposlenih, njihovih družin, lokalne
skupnosti in družbe nasploh. Podobno pojmovanje zasledimo v do-
kumentu Evropske komisije (Commission of the European Commu-
nities 2001), ki družbeno odgovornost podjetij deli na notranjo odgo-
vornost do njihovih deležnikov oziroma ciljnih javnosti ter zunanjo
odgovornost do družbenega in naravnega okolja, v katerem delujejo.
Model družbene odgovornosti je tesno povezan tudi s pristopom t. i.
trojnega izida, saj upošteva interese ljudi, okolja in kapitala.

Model trojnega izida je prisoten v poslovni praksi podjetij, ki se
zavedajo odgovornosti do okolja, v katerem delujejo in uveljavljajo
nacˇela trajnosti. V širšem pomenu model povezujemo z vrednotami
in s procesi v podjetju. Podjetje je v okviru tega modela usmerjeno v
zmanjšanje škodljivih ucˇinkov in ustvarjanje ekonomske, okoljske in
družbene vrednosti (Elkington 1997). Model trojnega izida se v ožjem
pomenu koncepta nanaša na merjenje uspešnosti poslovanja podje-
tij, ki upoštevajo: ekonomski napredek, okoljsko kakovost in družbe-
no pravicˇnost. Z uporabo tega modela podjetja izboljšajo stroškov-
no ucˇinkovitost, tržni položaj, odnos med delnicˇarji podjetja, stra-
teški proces spremljanja odlocˇitev in širšo družbeno korist (Dwyer
2005). V literaturi je model trojnega izida pogosto razlicˇno poime-
novan in pogosto zasledimo opredelitev treh E-jev, ki se nanašajo na
ekonomijo (angl. economy), okolje (angl. environment) in etiko (an-

6. Koncept družbene odgovornosti v kontekstu trajnostnega razvoja je opredelil
svetovni gospodarski svet za trajnostni razvoj (World Business Council for Sustaina-
ble Development 1999).
   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75