Page 69 - Zabukovec Baruca, Petra. 2020. Z odgovornostjo do družbenih spremembv smeri trajnostno odgovornega razvoja. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 69
Turisticˇni ponudniki in model trajnostne odgovornosti 69
rok. Razširjenost in vkljucˇenost koncepta trajnosti najdemo pri glo-
balnih turisticˇnih korporacijah, namestitvenih ponudnikih in letal-
skih prevoznikih, med katerimi so globalne hotelske verige in prevo-
zniki, kot so Marriott, Starwood, Grecotel in letalske družbe British
Airways in American Airways.
Pomemben pokazatelj sprejemanja koncepta trajnosti so tudi raz-
licˇna okoljska certificiranja v turisticˇni ponudbi. Gre za inštrument
okoljske politike ekološkega oznacˇevanja turisticˇne ponudbe, teme-
ljecˇe na prostovoljni izbiri nosilcev znakov, ki jih ti uporabljajo z na-
menom informiranja potrošnikov ter promocije proizvodov, ki so
dolocˇeni kot okolju prijaznejši od ostalih funkcionalno in konku-
rencˇno podobnih proizvodov. Med najbolj razširjene programe eko-
loškega menedžmenta na globalni ravni sodi Green Globe 21 (ht-
tps://greenglobe.com). Njegov osnovni namen je opredeliti turisticˇ-
ne ponudnike in destinacije, ki skrbijo za okolje, in ucˇinkovito uprav-
ljati z odpadki, vodo in energijo ter s pomocˇjo okoljskega mene-
džmenta povecˇevati dobicˇke. Med številnimi cilji, ki jih navaja, so
pogosto v ospredju:
• opogumiti turisticˇne ponudnike in destinacije za razvoj ekolo-
škega menedžmenta;
• opozoriti na dejstvo, da je okoljski pristop k turisticˇnemu razvo-
ju dolgorocˇno sprejemljiv, ker se trg okoljsko ozavešcˇenih turi-
stov vedno vecˇa;
• predstaviti podjetjem in vladam tehnike ekološkega mene-
džmenta, ki so se že izkazale za uspešne v mednarodni praksi;
• vzdrževati kakovost turizma in varovati tako naravno okolje kot
lokalno tradicijo ter pristnost za prihodnje generacije.
V evropskem prostoru se je uveljavil enoten okoljski znak eu Eco
Label, ki je bil leta 2003 vpeljan s ciljem, da turistom olajša iska-
nje ponudbe, ki ima v celotnem procesu manj negativnih vplivov na
okolje kot primerljiva ponudba, s cˇimer dosegajo stalne izboljšave
na podrocˇju varovanja okolja. Prednosti za ponudnike kot nosilce
znaka so v kakovosti in okoljevarstveni uspešnosti, ekološki ucˇinko-
vitosti in nižanju stroškov, pri tržnem komuniciranjem in informira-
nju, ki zagotavlja stalen dvig imidža, v posredovanju obcˇutka ugodja,
ki ga nudijo zdrava namestitev, hrana, okolje za turiste in zaposlene,
kar vodi k izpolnjevanju pricˇakovanj gostov.
Primerjava obeh znakov kaže, da je Zeleni globus 21 usmerjen v
rok. Razširjenost in vkljucˇenost koncepta trajnosti najdemo pri glo-
balnih turisticˇnih korporacijah, namestitvenih ponudnikih in letal-
skih prevoznikih, med katerimi so globalne hotelske verige in prevo-
zniki, kot so Marriott, Starwood, Grecotel in letalske družbe British
Airways in American Airways.
Pomemben pokazatelj sprejemanja koncepta trajnosti so tudi raz-
licˇna okoljska certificiranja v turisticˇni ponudbi. Gre za inštrument
okoljske politike ekološkega oznacˇevanja turisticˇne ponudbe, teme-
ljecˇe na prostovoljni izbiri nosilcev znakov, ki jih ti uporabljajo z na-
menom informiranja potrošnikov ter promocije proizvodov, ki so
dolocˇeni kot okolju prijaznejši od ostalih funkcionalno in konku-
rencˇno podobnih proizvodov. Med najbolj razširjene programe eko-
loškega menedžmenta na globalni ravni sodi Green Globe 21 (ht-
tps://greenglobe.com). Njegov osnovni namen je opredeliti turisticˇ-
ne ponudnike in destinacije, ki skrbijo za okolje, in ucˇinkovito uprav-
ljati z odpadki, vodo in energijo ter s pomocˇjo okoljskega mene-
džmenta povecˇevati dobicˇke. Med številnimi cilji, ki jih navaja, so
pogosto v ospredju:
• opogumiti turisticˇne ponudnike in destinacije za razvoj ekolo-
škega menedžmenta;
• opozoriti na dejstvo, da je okoljski pristop k turisticˇnemu razvo-
ju dolgorocˇno sprejemljiv, ker se trg okoljsko ozavešcˇenih turi-
stov vedno vecˇa;
• predstaviti podjetjem in vladam tehnike ekološkega mene-
džmenta, ki so se že izkazale za uspešne v mednarodni praksi;
• vzdrževati kakovost turizma in varovati tako naravno okolje kot
lokalno tradicijo ter pristnost za prihodnje generacije.
V evropskem prostoru se je uveljavil enoten okoljski znak eu Eco
Label, ki je bil leta 2003 vpeljan s ciljem, da turistom olajša iska-
nje ponudbe, ki ima v celotnem procesu manj negativnih vplivov na
okolje kot primerljiva ponudba, s cˇimer dosegajo stalne izboljšave
na podrocˇju varovanja okolja. Prednosti za ponudnike kot nosilce
znaka so v kakovosti in okoljevarstveni uspešnosti, ekološki ucˇinko-
vitosti in nižanju stroškov, pri tržnem komuniciranjem in informira-
nju, ki zagotavlja stalen dvig imidža, v posredovanju obcˇutka ugodja,
ki ga nudijo zdrava namestitev, hrana, okolje za turiste in zaposlene,
kar vodi k izpolnjevanju pricˇakovanj gostov.
Primerjava obeh znakov kaže, da je Zeleni globus 21 usmerjen v