Page 62 - Zabukovec Baruca, Petra. 2020. Z odgovornostjo do družbenih spremembv smeri trajnostno odgovornega razvoja. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 62
Nad globalne izzive v turizmu z odgovornostjo

turisticˇnimi izkušnjami. Osebnost je tudi pomemben dejavnik pri
poskusu napovedovanja odgovornega turisticˇnega obnašanja. Tip
osebnosti se lahko izkaže kot zanesljivejši napovedovalec odgovor-
nega vedenja turista v primerjavi s sociodemografskimi znacˇilnosti
(Holden 2006). Okoljska zavest lahko pomaga pri razumevanju, ka-
ko kot turisti gledamo na destinacijo, v kateri bivamo in preživljamo
prosti cˇas.

Med izpostavljenimi znacˇilnostmi, ki smo jih obravnavali v prej-
šnjih poglavjih, se te nanašajo na postmodernega posameznika, ki
ga oznacˇujejo lastna konstrukcija identitete, s katero se posameznik
ukvarja, prosti cˇas, ki ga izkoristi v vlogi turista, in ekološka senzibil-
nost, ki se povecˇuje z vecˇjo osvešcˇenostjo in odraža v okoljski odgo-
vornosti.
62 Urry (1995) turista opredeli kot modernega potrošniškega kozmo-
polita, ki izraža zanimanje za kraje, ljudi, kulture, odprtost in spo-
sobnost pozitivnega vrednotenja, kar je temelj zavedanja odgovor-
nosti v turizmu. V danih razmerah lahko le posamezniki, ki se zave-
dajo resnosti položaja in se brez zunanje »prisile« odlocˇajo za spre-
membe v obnašanju, hkrati pa posedujejo primerne vrednote, po-
membno pripomorejo k doseganju družbe trajnostnega razvoja. Ide-
ja o eticˇnih posameznikih ter eticˇnim vprašanjem in dilemam na-
klonjeno družbeno okolje predstavljata najvišji možni standard in
podlago za ideal odgovornega ravnanja. Skupni sinergicˇni ucˇinki ne-
dvomno vodijo k družbeno odgovornem delovanju posameznikov in
ponudnikov v turisticˇnem sistemu. Butcher (2003) izpostavi razmi-
šljanja o »novem turistu«, ki ga je poimenoval »razmišljujocˇi turist«.
Ta je bolj izobražen, neodvisen v razmišljanju in ozavešcˇen, pri iz-
biri je usmerjen v destinacijo, pri cˇemer sta okolje in kultura kljucˇni
podrocˇji pocˇitniške izkušnje. V nakupnem procesu je pri odlocˇanju
izbircˇen, kriticˇen, fleksibilen, teži k pocˇitnicam po meri, z vidika iz-
bire ima prednost ponudba z eticˇnim imperativom.

Potreba po odgovornem kolektivnem odzivu se torej kaže na stra-
ni odgovornih potrošnikov v turizmu, ki se vse bolj zavedajo odgo-
vornosti do družbenih in okoljskih problemov (Mihalicˇ 1993; Urry
1995; Shaw in Clarke 1999; Harrison, Newholm in Shaw 2005). Potro-
šniki s svojo odgovorno naravnanostjo izkazujejo naklonjenost do
zelenih praks podjetij, eticˇne in pravicˇne trgovine ter njihovih pro-
izvodov in storitev nasploh (Jancˇicˇ 2002). Zahtevni so tudi do druž-
beno odgovornih praks podjetij in turisticˇnih destinacij (Miller 2001;
   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67