Page 84 - Zabukovec Baruca, Petra. 2020. Z odgovornostjo do družbenih spremembv smeri trajnostno odgovornega razvoja. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 84
Nad globalne izzive v turizmu z odgovornostjo

ki potrošnike odvracˇa od nezakonitih in nemoralnih izdelkov ter sto-
ritev.

Turisticˇna izbira potovanja je odvisna od prilagodljivosti posame-
znika, njegovega udobja, sprostitve, obcˇutka svobode in zaželenega
stanja brez stresa v cˇasu pocˇitnic (Anable in Gatersleben 2005). Vede-
nje turista je mocˇno povezano tudi z osebno varnostjo, s predsodki
in stališcˇi, kulturo, z vero in s preferencami posameznika (Carr 2002)
ter ima pomembne posledice na stanje lokalne skupnosti. Razlike v
kulturi, statusih, ekonomiji, verah med obiskovalci in gostitelji lah-
ko sprožajo napetosti in nasprotovanja, ki lahko vodijo v antagoni-
sticˇno vzdušje lokalne skupnosti do turizma. Nespoštovanje lokalnih
družbenih in religioznih vrednot vcˇasih vodi do nasilnih soocˇenj in
v turisticˇni kriminal. Neopravicˇljiva je tudi nespoštljivost do priori-
84 tetnih lokalnih družbenih norm, ki se odraža v ignoriranju kulturnih
razlik, kar je pogostejša praksa kot zavestna zlonamernost in se jo
lažje izboljša z opozarjanjem ter ozavešcˇanjem turistov. Carr (2002)
je izpostavil, da hedonisticˇno vedenje v dolocˇenih pocˇitniških desti-
nacijah ni sprejemljivo. S pravimi informacijami in pojasnili o spo-
štovanju razlicˇnosti lahko popravimo prepricˇanja in predsodke ter s
tem vplivamo na ustreznejše vedenje turistov in odgovornejšo po-
trošnjo.

Odlocˇitve posameznikov glede ravnanja v smeri pozitivnih okolj-
skih praks so pogojene z zunanjimi in notranjimi ovirami. Ovire in
zadržki turistov do alternativnih proizvodov in storitev so poleg na-
vad posameznikov tudi v izpolnjevanju kakovosti in funkcionalnosti,
ki jih cenijo posamezniki (Mont 2004). Okoljske alternative so obi-
cˇajno težje dostopne, ponekod redke, manj udobne (avtobusni pre-
voz), manj privlacˇne glede na omejeni cˇas turistov. Poleg tega mo-
rajo za razpoložljive alternative, ko so jih nekateri turisti pripravlje-
ni sprejeti, imeti tudi možnosti, kot so cˇas, denar in informacije, da
to storijo. Notranje ovire, ki preprecˇujejo ljudem preprecˇujejo nakup
okolju prijaznih izdelkov in storitev, izvirajo iz znanja in sposobno-
sti posameznikov pri razumevanju posledic svojih dejanj in navad
(Mont 2004). Za odgovorno ravnanje turistov so obicˇajno mocˇnejše
zunanje kot notranje ovire, kot sta znanje in motivacija (Tanner, Ka-
iser in Kast 2004).

Pomemben omejitveni dejavnik za turisticˇno izbiro je tudi raz-
položljivost financˇnih sredstev. Izbira in preživljanje pocˇitnic je po-
memben dogodek za gospodinjstvo (Swarbrooke in Horner 1999).
   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89