Page 85 - Zabukovec Baruca, Petra. 2020. Z odgovornostjo do družbenih spremembv smeri trajnostno odgovornega razvoja. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 85
Suverenost pri izbiri in odzivu na turisticˇno izkušnjo 85

Gre za racionalno odlocˇitev in v takih primerih so nesebicˇni argu-
menti, pozivi k boljšemu odnosu in premisleki glede obnašanja na
pocˇitnicah v tuji destinaciji neucˇinkoviti. Na drugi strani pa se odvi-
jajo spremembe na strani potrošnika in njegove individualne odgo-
vornosti.

Wight (1993) ugotavlja, da potrošniki preklapljajo pripadnost, išcˇe-
jo izdelke, ki se skladajo z izpolnitvijo njihovih potreb in želja, pri
cˇemer odlocˇitve vkljucˇujejo moralno presojo. Raziskave kažejo, da
so turisti na splošno navdušeni in podpirajo okoljske ter družbene
prakse turisticˇnih ponudnikov. Približno 40 odstotkov Nemcem se
zdi pomembno poiskati okolju prijazne namestitve in cˇez 65 odstot-
kov jih uživa v cˇisti vodi in cˇistem okolju. Skoraj 85 odstotkov nizo-
zemskih turistov je hvaležnih za prejemanje informacij o okoljsko
primernem vedenju in 35 odstotkov angleških turistov je pripravlje-
nih placˇati vecˇ za okolju prijazne pocˇitnice (crem 2000). Tudi Skan-
dinavci kažejo pozitiven pristop k vecˇji okoljski ozavešcˇenosti in pri
izbiri hotela upoštevajo široko uveljavljene ekoznamke in certifika-
te (Jensen, Birch in Frederiksen 2004), cˇisto naravo okolje in okolju
prijazna potovanja (Zillinger 2005).

V kontekst odgovornega vedenja potrošnikov sodi tudi odziv. Od-
zivi potrošnikov so za ponudnike dragocen vir informacij za izboljša-
ve in razvoj ponudbe. Vsak izmed navedenih odzivov ima dolocˇene
posledice, ki so po stopnji mocˇi in pritiska na ponudnika pomemb-
ne za vpeljevanje sprememb v smeri izboljšav ponudbe. McKenna
(1991) meni, da bodo v prihodnje podjetja iskala svojo prednost z gra-
ditvijo superiornih povezav s svojimi potrošniki, ki bodo izgrajene na
zaupanju, odzivnosti in kakovosti. Podobno tudi Burdett (1991) pravi,
da je danes mocˇ v rokah potrošnika in da je namesto kvantificiranja
transakcij treba težiti k menjavam, ki temeljijo na soodvisnosti in za-
upanju, ki nastaneta skozi daljši rok.

Folkes (1984) je raziskoval vedenje potrošnikov v primeru nezado-
voljive izkušnje in jih razdelil v tri skupine glede na:

• trajnost problema – potrošniki ocenijo, ali je problem stalen ali
nakljucˇen; cˇe je problem obravnavan kot trajen in se stalno po-
javlja, je ocena potrošnikov povezana z negativno verjetnostjo
glede prejema odškodnine, zato se raje ne pritožijo;

• vidik odgovornosti – potrošniki se pritožijo pogosteje, cˇe meni-
jo, da je odgovornost za težave na strani ponudnika, cˇe pa so
   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90