Page 108 - Pucihar, Ilonka. 2023. Moj prijatelj klavir za učitelje: koncepti, veščine in strategije pouka klavirja. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 108
pr ijatelj klavir za učitelje: koncepti, veščine in str ategije pouk a klavirja
Primer 20: I. Berkovič: Etuda
{& 42 œ œ œ œ œ œ œ œ #œ#œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ #-œ œJ ‰ µmpœœ
œ œœ œŒ µ
? 42 œ
Pri razvrščanju ritmičnih skupin z neenakimi notnimi vrednostmi se
krajše notne vrednosti gibajo proti daljšim. V punktiranem ritmu šestnaj-
stinka muzikalno pripada tonu, ki sledi, in ne predhodni osminki s piko.
Tako se glasba giba naprej. Podobno načelo velja za druge ritmične skupine
z dolgim in kratkim tonom; četrtinka s piko + osminka, polovinka s piko +
četrtinka, osminka + dve šestnajstinki (Jacobson, 2015).
5.2.3 Ritmična natančnost
Za prepričljivo izvajanje je potrebna ritmična natančnost; tako horizontal-
na, pri kateri morajo biti toni odigrani ob ravno pravem času, kot vertikal-
na, pri kateri morata dva ali več tonov zazveneti sočasno. Pomanjkanje rit-
mične natančnosti ima lahko več razlogov. Pogosto lahko opazimo hitenje
ali neizenačeno igranje skupin tonov – predvsem pri vzorcih spremljav, ra-
zloženih figuracijah ipd. Nenatančnosti je najprej potrebno slišati, zato je
potrebno vadenje s tisto roko, kjer se pojavlja težava, posebej. Počasno va-
denje pomaga slišati natančnost ali pomanjkanje le-te. Vadenje s poudar-
janjem bo pripomoglo k slušni zaznavi ritmične natančnosti. Ko je le-ta ja-
sna, poudarki ne bodo več potrebni. V pomoč je lahko tudi glasno štetje ob
igranju in metronom, a šele ko je jasna slušna zaznava.
Za natančno igranje dveh ali več tonov hkrati prsti počivajo na povr-
šini tipk, preden jih zaigrajo. Uporaba giba rok navzdol in naprej, torej su-
nek, če je to primerno, zagotavlja hkratno igranje. Tudi pri sinhronizaciji
lahko pomaga poudarjanje tonov, ki morajo zazveneti hkrati, da lahko uho
in prsti zaznajo natančnost.
5.3 Koncepti in veščine branja
Učenci se skozi glasbeno šolanje učijo koncepte višine tonov, smeri melo-
dije, not v notnem sistemu, poltonov in celih tonov, durovih in molovih
petprstnih pozicij, višajev, nižajev in razvezajev, harmoničnih in melodič-
106
Primer 20: I. Berkovič: Etuda
{& 42 œ œ œ œ œ œ œ œ #œ#œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ #-œ œJ ‰ µmpœœ
œ œœ œŒ µ
? 42 œ
Pri razvrščanju ritmičnih skupin z neenakimi notnimi vrednostmi se
krajše notne vrednosti gibajo proti daljšim. V punktiranem ritmu šestnaj-
stinka muzikalno pripada tonu, ki sledi, in ne predhodni osminki s piko.
Tako se glasba giba naprej. Podobno načelo velja za druge ritmične skupine
z dolgim in kratkim tonom; četrtinka s piko + osminka, polovinka s piko +
četrtinka, osminka + dve šestnajstinki (Jacobson, 2015).
5.2.3 Ritmična natančnost
Za prepričljivo izvajanje je potrebna ritmična natančnost; tako horizontal-
na, pri kateri morajo biti toni odigrani ob ravno pravem času, kot vertikal-
na, pri kateri morata dva ali več tonov zazveneti sočasno. Pomanjkanje rit-
mične natančnosti ima lahko več razlogov. Pogosto lahko opazimo hitenje
ali neizenačeno igranje skupin tonov – predvsem pri vzorcih spremljav, ra-
zloženih figuracijah ipd. Nenatančnosti je najprej potrebno slišati, zato je
potrebno vadenje s tisto roko, kjer se pojavlja težava, posebej. Počasno va-
denje pomaga slišati natančnost ali pomanjkanje le-te. Vadenje s poudar-
janjem bo pripomoglo k slušni zaznavi ritmične natančnosti. Ko je le-ta ja-
sna, poudarki ne bodo več potrebni. V pomoč je lahko tudi glasno štetje ob
igranju in metronom, a šele ko je jasna slušna zaznava.
Za natančno igranje dveh ali več tonov hkrati prsti počivajo na povr-
šini tipk, preden jih zaigrajo. Uporaba giba rok navzdol in naprej, torej su-
nek, če je to primerno, zagotavlja hkratno igranje. Tudi pri sinhronizaciji
lahko pomaga poudarjanje tonov, ki morajo zazveneti hkrati, da lahko uho
in prsti zaznajo natančnost.
5.3 Koncepti in veščine branja
Učenci se skozi glasbeno šolanje učijo koncepte višine tonov, smeri melo-
dije, not v notnem sistemu, poltonov in celih tonov, durovih in molovih
petprstnih pozicij, višajev, nižajev in razvezajev, harmoničnih in melodič-
106