Page 113 - Pucihar, Ilonka. 2023. Moj prijatelj klavir za učitelje: koncepti, veščine in strategije pouka klavirja. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 113
koncepti in veščine učenja klavirja

lahko poimenujemo tudi s številom obsega tonov: torej, sekunda je »dvoj-
ka«, terca »trojka, kvarta »štirka« in kvina »petka«.

Petje zapisane melodije ob hkratnem kazanju smeri z roko (če gre
melodija navzgor, roka potuje navzgor in obratno, pri melodiji na istem
tonu ostane roka na mestu, pri intervalu pa naredi z roko ustrezno več-
ji premik) omogoča povezovanje slušnega, vizualnega in fizičnega vidika
ter lajša izvajanje. Nekateri učbeniki uporabijo note za »orientacijo«, ki jih
morajo učenci še posebej dobro obvladati in lahko nato berejo ostale note
glede na smer ter intervale. V violinskem ključu so to lahko note C in G,
v basovskem pa C in F, ki so tudi nasprotno simetrične v notnem sistemu.
Razen tega violinskemu ključu rečemo tudi G-ključ in basovskemu F-ključ.

Primer 26: Notni sistem z obkroženimi notami za orientacijo w
w
{& w ww ww w w w w w w w w w w w w w µ
? w w w w w w w w w w w w w µ

Višaje in nižaje lahko predstavimo kot najbližjo tipko navzgor ali
navzdol; tako učenci vedo, da bo včasih potrebno zaigrati tudi belo tipko
(npr. his). Višaji in nižaji nakažejo določeno tonaliteto – tako je dobro, da
učenci v začetni fazi nekaj skladb igrajo v isti tonaliteti. Tako tudi razvija-
jo sluh, občutek za tonaliteto in hkratno taktilno občutenje. Razvezaje lah-
ko predstavimo sočasno.

Učenci naj igrajo tudi skladbe v različnih registrih klaviature, saj to
širi koncept klavirskega tona in spodbuja k večji fizični svobodi igranja.
Prav tako je potrebno paziti, da se obe roki razvijata enakovredno; melodi-
je in spremljave je potrebno igrati tako z levo kot desno roko. Postopoma jih
je potrebno spodbujati k odkrivanju ritmično-melodičnih vzorcev ali od-
sekov, ki so enaki ali podobni, prepoznavanju melodičnih in sozvočnih in-
tervalov, durovih ali molovih petprstnih vzorcev, sozvočnih ali razloženih
akordov, sekvenc itd.

Pomembno je ustrezno ravnovesje med igranjem za učenca novih
skladb in učenčevim samostojnim branjem notnega zapisa brez predhod-
nega poslušanja. Igranje učencu ali poslušanje posnetka je dragoceno, saj

111
   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117   118