Page 110 - Pucihar, Ilonka. 2023. Moj prijatelj klavir za učitelje: koncepti, veščine in strategije pouka klavirja. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 110
moj pr ijatelj klavir za učitelje: koncepti, veščine in str ategije pouk a klavirja

5.3.1 Začetni pristopi branja
V začetnih učbenikih se večinoma uporabljajo štirje temeljni pristopi bra-
nja: sredinski C, intervalno branje, multitonalni (angl. multi-key) pristop in
kombinacija pristopov.

Sredinski C. Prednost tega pristopa je hkratno branje v violinskem
in basovskem ključu od samega začetka. Branje in igranje z obema roka-
ma hkrati je olajšano skozi protipostopno gibanje, ki je lažje kot vzpored-
no gibanje zaradi uporabe istih prstov v obeh rokah. Postopna metodič-
na predstavitev novih tonov omogoča lažje pomnjenje posameznih tonov.
Slabosti pa sta lahko predolgo ostajanje le v C-duru in posledično strah
pred črnimi tipkami. Če so na C zmeraj le palci, je nevarnost za mišice in
vezi stresnega položaja – t. i. ulnarne deviacije, pri kateri je dlan obrnjena
proti mezincu. Prav tako se lahko komolec stiska k telesu in rama dvigne.
Slabost je lahko tudi pretirano povezovanje note z določenim prstom; še
posebej, če so v začetnici vsi prstni redi konstantno zapisani. Napačnemu
položaju roke se lahko izognemo, če v pristopu sredinskega C uporabimo
2., 3. ali 4. prst na C.

Intervalno branje. Gre za branje melodičnih vzorcev skozi merjenje
razdalj – intervalov od določene note, ki služi za orientacijo; to omogoča
branje več tonov hkrati in s tem tekoče izvajanje. Na ta način bere tudi pro-
fesionalni glasbenik. Ti vzorci so povezani z glasbeno teorijo in tako učen-
ci lažje razumejo notni zapis. Prednost je tudi uporaba celotne klaviature.
Slabost je lahko zmeda zaradi raznolikih not za orientacijo po vsej klavia-
turi in skladbe so lahko omejene zaradi uporabe le nekaj tonov nad in pod
noto za orientacijo.

Multitonalni pristop. Ni omejen na C-dur, učencem so predznaki do-
mači, berejo vzorce v različnih tonalitetah – petprstnih pozicijah, v katerih
lahko igrajo tudi pesmi po posluhu, harmonizirajo, improvizirajo, kompo-
nirajo, transponirajo in z vsem tem razvijajo dober taktilni in slušni obču-
tek za tonaliteto ter so ustvarjalni. Slabost je lahko prevelika odvisnost od
določene pozicije in s tem težave, ko je treba pozicije menjati ali širiti. Za
majhne otroke je lahko petprstna pozicija preširoka, ker bi morali za prila-
goditev pretirano razširiti dlan, kar ustvari napetosti.

Kombinacija pristopov. Novejše začetnice iščejo najustreznejše kombi-
nacije pristopov, da bi lahko učenci gradili trdne temelje branja z razume-
vanjem. Eden takšnih poskusov pri nas je tudi začetnica Moj prijatelj kla-
vir (Pucihar in Pucihar, 2010; 2011a; 2011b).

108
   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115