Page 114 - Pucihar, Ilonka. 2023. Moj prijatelj klavir za učitelje: koncepti, veščine in strategije pouka klavirja. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 114
moj pr ijatelj klavir za učitelje: koncepti, veščine in str ategije pouk a klavirja

učencu nudi dober model za končno izvajanje in je lahko zelo navdihujoče.
Seveda pa je tudi učenje učinkovitega branja notnih zapisov nujno.

5.3.2 Razvoj veščin branja
Dobro branje zelo olajša učenje novih skladb in s tem pozitivno vpliva
na motivacijo. Dobre veščine branja se razvijajo postopno skozi razvija-
nje močnega kinestetičnega in vizualnega občutka klaviature, razvijanje
notranjega slišanja, opazovanje glasbenih simbolov in pojmov pred igra-
njem, osredotočanje oči na note, branje vnaprej, postavljanje in vzdrže-
vanje ustreznega tempa, uporabo kratkoročnega in dolgoročnega spomi-
na, uporabo hitrih očesnih gibov in perifernega pogleda, simultano branje
skupin not horizontalno in vertikalno, igranje zadostnega števila raznoli-
kih skladb (Jacobson, 2015).

Razvijanje močnega kinestetičnega in vizualnega občutka klaviature.
Učenci se morajo zanesti na občutek rok in prstov, da zaigrajo pravo tipko.
Igrajo lahko tehnične vaje po posluhu in najprej gledajo roki za vizualno
podporo, nato pa igrajo z zaprtimi očmi. Te vaje igrajo v različnih registrih
in jih transponirajo, kar razvija gotovost in s tem nepotrebnost gledanja
rok ob branju. Preden berejo določene skupine not, naj jih predhodno tak-
tilno občutijo na klaviaturi in vizualizirajo. Npr.: dominantni septakord
naj predhodno igrajo z obrati v različnih registrih z zaprtimi očmi, da ga
bodo lahko brali v skladbah, ne da bi gledali roki. Prav tako igrajo že nau-
čene skladbe z zaprtimi očmi in si zamislijo, da prstne konice vidijo tipke.
To poveča občutljivost prstnih blazinic in okrepi poslušanje.

Razvijanje notranjega slišanja. Učenci se morajo učiti peti in slišati
tisto, kar vidijo. Petje ob igranju zelo razvija notranje poslušanje, prav tako
igranje po posluhu in improviziranje. Dobre so slušne vaje, ko učenci pre-
poznavajo intervale, akorde in druge glasbene elemente, ki jih učitelj igra.
Prav tako je potrebno, da učenec ustrezno vrednoti, kar izvaja. (Glej tudi
poglavje 5. 1 Slušne veščine).

Opazovanje glasbenih simbolov in pojmov pred igranjem. Pred branjem
je treba opazovati naslednje elemente, da se jih učenec zaveda: tonaliteto,
taktovski način, ključe, spremembe tonalitete, taktovskega načina, klju-
ča, intervale, večje od terce, note na pomožnih črtah, težje ritmične vzor-
ce, predznake, akorde, lestvične pasaže, ponavljajoče motive, fraze, pasaže,
odseke, sekvence in modulacije.

Osredotočanje oči na note. Če so oči uprte v note, lahko možgani vsr-
kajo informacije, zapisane glasbe, in hkrati vodijo roki ter prste, da hitro

112
   109   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119