Page 121 - Pucihar, Ilonka. 2023. Moj prijatelj klavir za učitelje: koncepti, veščine in strategije pouka klavirja. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 121
koncepti in veščine učenja klavirja

kejše jedro in blaži udarce pri hoji. Vsako vretence je zgrajeno iz telesa, ki
ima rob in zgornjo ter spodnjo vezno ploskev, in pa loka, ki izhaja iz tele-
sa vretenca nazaj.

Slika 6: Lok in telo vretenca

Lok in telo vretenca oklepata odprtino, skozi katero poteka hrbtenja-
ča, ki prenaša informacije k in od možganov. Odprtine vseh vretenc tvorijo
hrbtenični kanal. Zareze na sosednjih vretencih pa obdajajo medvretenč-
ne line, skozi katere potekajo hrbtenjačni živci, ki pošiljajo informacije k in
od različnih delov telesa. Telesa vretenc so tista, ki podpirajo in prenašajo
težo; le-ta pa so bolj v centru telesa kot lok in odrastki, ki jih sicer lahko oti-
pamo vzdolž hrbta. Izjemno pomembno je, da dovolimo prenos teže sko-
zi center telesa – torej telesa vretenc in medvretenčnih ploščic. Tako so ak-
tivne vzdržljive globoke mišice vzdolž hrbtenice. Če prenašamo težo proti
zadnjemu delu hrbtenice, kjer so odrastki, bomo prekomerno obremenili
mišice, ki jih potrebujemo za gibanje in igranje inštrumenta.

Prav tako je glava v ravnovesju na najvišjem vretencu, imenovanem
atlas. Če glava ni v tem ravnovesju, bo veliko mišic delalo prekomerno.
Tendenca pianistov je pogosto statično držanje glave naprej in navzdol
(proti notam ali klaviaturi), kar zelo obremeni vratne mišice in s tem tudi
mnoge druge. Glava naj bi kontinuirano nihala vrh najvišjega vretenca v
sproščenem položaju nazaj in navzgor, ki podaljša hrbtenico in dovoli vra-
tnim mišicam, da se sprostijo. Navzdol lahko pogledamo le z očmi in pri
tem ne upognemo glave. Če smo v ravnovesju, je ledvena krivulja hrbteni-
ce v ravnini pod glavo.

119
   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126