Page 123 - Pucihar, Ilonka. 2023. Moj prijatelj klavir za učitelje: koncepti, veščine in strategije pouka klavirja. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 123
koncepti in veščine učenja klavirja

človeku zarastejo v enotno kost. Teža telesa ob sedenju mora potekati skozi
obe sednici v spodnjem delu medenice.

Slika 7: Kosti medenice
Vaja: Sedimo na klavirskem stolu in dlani porinemo pod sedni kos-
ti. Nihamo medenico naprej in nazaj ter zaznamo, kje je pritisk
sednih kosti na dlani največji. S tem zaznamo, v katerem položaju
se teža trupa skozi sedne kosti najbolj prenaša v stol in tako najde-
mo ustrezen položaj ravnovesja.
Za pianiste je pomembno, da je kolčni sklep dovolj upognjen, da me-
denica ni nagnjena nazaj in je lahko spodnji del hrbta sproščen. Sedenje v
ravnovesju na sednih kosteh omogoča tako stabilnost kot gibljivost – giba-
nje na eno in drugo stran, naprej in nazaj in spiralno glede na zahteve glas-
be. To gibanje je lahko svobodno, če poteka iz kolčnega sklepa in ne iz pasu,
kjer sklepa ni. Če kolčna sklepa nista dovolj upognjena, se bo medenica na-
gnila nazaj in težo prenesla na trtico, ki tega ne zmore, zato bodo mišice rok
in trupa kompenzirale. To je pri pianistih pogosto. Eden izmed vzrokov je
tudi napačna predstava o hrbtenici: da pride podpora za zgornji del telesa v
zadnjem delu, kjer so sklepni odrastki, namesto bolj v centru telesa, kjer so
vretenca in medvretenčne ploščice, ki pomagajo premagovati silo teže, ki
deluje na hrbtenico (Mark, 2003). Celoten trup se mora premikati kot ena
prožna enota – vse od sednih kosti do vrha glave.
V stoječem položaju se teža telesa prenaša navzdol po nogi čez ko-
lenski sklep in skozi gleženj v stopalo. Gleženj je sklep, ki povezuje mečni-
co in golenico v spodnjem delu noge s skočnico. Pod le-to in rahlo nazaj pa

121
   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128