Page 245 - Pucihar, Ilonka. 2023. Moj prijatelj klavir za učitelje: koncepti, veščine in strategije pouka klavirja. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 245
koncepti in veščine učenja klavirja

Crescendo, ki ga je označil skladatelj, je potrebno začeti tišje; tudi v si-
cer odseku forte. Obratno pa je diminuendo potrebno začeti glasneje. Daljši
crescendi so učinkovitejši, če jih izvajalec razporedi; z roko, ki igra po-
membnejšo linijo, po navadi melodijo, začne crescendo, dobo ali dve kasne-
je pa začne crescendo z drugo roko. Nasprotno začne diminuendo z roko, ki
igra manj pomembno linijo, in z zamikom dobe ali dveh začne diminuen-
do z roko, ki igra pomembnejšo linijo. Za doseganje vrha ali širokega tona
glasnih odsekov je v pomoč postopno dodajanje glasnosti basa (Jacobson,
2015).

Melodično ravnovesje med melodijo in spremljavo, kjer je melodija
glasnejša od spremljave, ustvarja lep ton. Strategije vadenja za izpostavlja-
nje melodije (Jacobson, 2015):

– Petje melodije.
– Predstava o igranju 80 odstotkov tona v melodiji in 20 odstotkov

v spremljavi. Končna izvedba najverjetneje ne bo tako pretirana,
vendar pa taka predstava lahko pomaga k želenemu rezultatu.
– Vadenje spremljave z lahnim staccatom in melodije legato poma-
ga k ustrezni koordinaciji, ki zahteva različne fizične zaznave v
rokah.
– Nemo vadenje spremljave; neslišno »igranje« po površini tipk ob
glasnem igranju melodije.
– Vadenje z vsako roko posebej. Tako lahko učenec bolje sliši nape-
tosti, razveze, ki podpirajo melodijo.

Pogosto so v začetnem učenju potrebne vse naštete strategije za obvla-
dovanje izpostavljanja melodije z lepo tonsko kvaliteto. Ko učenec obvlada
ravnovesje med melodijo in spremljavo, se nadalje srečuje s kompleksnej-
šo teksturo – melodijo, basom in spremljavo, pri čemer je igranje melodi-
je in spremljave razdeljeno med obe roki ali ena roka igra melodijo in del
spremljave ipd. Pri tem je pomembno vadenje vseh kombinacij z ustreznim
prstnim redom: samo spremljava, spremljava in basova linija (spremljava
je tišja), spremljava in melodija in nazadnje vse skupaj. Jacobsonova (2015)
predlaga naslednje strategije vadenja za dvoglasno linijo z desno roko in
enoglasno linijo, ki jo igra leva roka:

– Vadenje le z desno roko; zgornje tone legato in spodnje staccato.
– Vadenje le z desno roko; zgornje tone staccato in spodnje legato.

243
   240   241   242   243   244   245   246   247   248   249   250