Page 240 - Pucihar, Ilonka. 2023. Moj prijatelj klavir za učitelje: koncepti, veščine in strategije pouka klavirja. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 240
moj pr ijatelj klavir za učitelje: koncepti, veščine in str ategije pouk a klavirja

– Uporabijo enako artikulacijo ali dinamiko za ponavljajoče, imiti-
rane ali sekvenčne ideje.

– Poudarijo lepoto, navdušenje, humor melodije, ki se lahko odraža
skozi široke, nepričakovane ali pogoste skoke, z dinamičnimi in
agogičnimi poudarki ali nenadnimi dinamičnimi spremembami.

– Igrajo virtuozne pasaže glasneje ali bolj artikulirano.
– Si vzamejo čas za melodična presenečenja, kot je nenaden skok v

lestvični pasaži.
– Igrajo kromatične pasaže, široke intervale, razložene septakorde z

večjo intenzivnostjo.
– Z večjimi dinamičnimi in agogičnimi odtenki igrajo dele, kjer

okraski ali virtuozne figuracije poudarjajo pomembna mesta.
– Za harmonske, melodične ali ritmične disonance uporabimo gla-

snejšo dinamiko.
– Disonance in pomembna mesta pripravijo s kratkim crescendom.
– Skozi ponavljajoče se tone, akorde ali motive izvajajo kratke

crescende ali diminuende; to omogoči gibanje glasbe naprej in
preprečuje občutek statičnosti.
– V dolgih frazah izvajajo več dinamičnih sprememb kot v kratkih.

Osnovne smernice so v začetnem učenju dobrodošle, nadalje pa se izo-
gibamo pretiranemu shematičnemu pristopu oblikovanja melodij in se raje
posvetimo študiju in razmišljanju o vsaki posamezni melodiji – kaj pripo-
veduje, kako se giba, kaj nam pomeni. To nato izrazimo jasno, preprosto in
naravno.

Posebno pozornost potrebuje tudi fraziranje. Preden se odločimo o iz-
vajanju fraz, jih je potrebno prepoznati. Običajno so označene z lokom nad
ali pod notami, vendar vedno ni jasno, ali lok označuje frazo, artikulaci-
jo legato ali oboje. Učenci naj sprva prepoznavajo in izvajajo fraze v prep-
rostih skladbah, ki jih poznajo. Petje pripomore k opazovanju, kje je najna-
ravneje vdihniti. Naslednji primer kaže štiri fraze, a to ni edina možnost. 1.
in 2. frazo bi lahko strnili v eno in enako 3. in 4. – tako bi bili le dve frazi,
kar bi vplivalo na značaj, razpoloženje, oblikovanje fraz. Preizkušanje, razi-
skovanje, odkrivanje možnosti naj prispeva k interpretativnim odločitvam
učenca. Učiteljeva spremljava bo dodatno podprla učenčevo fraziranje.

238
   235   236   237   238   239   240   241   242   243   244   245