Page 244 - Pucihar, Ilonka. 2023. Moj prijatelj klavir za učitelje: koncepti, veščine in strategije pouka klavirja. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 244
moj pr ijatelj klavir za učitelje: koncepti, veščine in str ategije pouk a klavirja

Kakšna kvaliteta tona bi najmočneje izpostavila občutke? Kakšni
gibi bi najbolje oblikovali frazo? Kakšna dinamika je potrebna?
Katere tone je treba zaigrati tišje?
– Primerjamo različne vstope melodije. Kako se razlikujejo?

Ta in podobna vprašanja učence vodijo k poglobljenemu razmišljanju,
doživljanju in iskanju interpretativnih možnosti. Skoznje se zavedajo, od
kod izvirajo interpretativne odločitve, kar jim omogoča razvijanje samo-
stojnosti in ne zgolj odvisnosti od sledenja učiteljevim idejam.

5.6.4 Dinamika

Kvaliteta tona s številnimi odtenki je pomemben dejavnik komunikacije
in vpliva na čustven odziv poslušalca. Za ustvarjanje lepega tona, bodisi ti-
hega ali glasnega, je pomembna kontrola hitrosti in obsega gibanja roke;
odsotnost nepotrebne napetosti omogoča topel, bogat in lep ton. Tihe od-
seke lahko označimo kot občutljive, krhke, nežne, tople, mirne, žametne,
svilnate, šepetajoče, božajoče, sladke, pridušene. Glasni odseki pa so lahko
močni, težki, pomembni, zmagovalni, odločni, pompozni, ponosni, pogu-
mni, veličastni, strastni in še mnogo drugega. Če je pozornost usmerjena
na čustvo, značaj ali razpoloženje, je manj verjetnosti, da bi glasni toni zve-
neli neprijetno. Roskellova (2020) opozarja, da četudi skladatelj na vrhun-
cu skladbe zapiše fff, to ne pomeni vnaprej dogovorjene ravni decibelov,
temveč samo obvešča izvajalca, da je to čustveno najnapetejši del sklad-
be. Močan pianist z dobro koordinacijo bo zlahka igral z bogatim tonom,
drobnejši in manj izkušen bo morda to težje izvedel brez napetosti ali nep-
rimerne ostrine. Dramatičnost bo torej moral doseči z drugimi sredstvi,
kot so močnejši dinamični kontrasti; subtilnejši piano bo omogočil dra-
matičnejši crescendo. Dinamične oznake je, torej, zmeraj treba pretehtati v
kontekstu.

Posamezen opis lahko učenec izkusi skozi gib, kot je, recimo, ponosna
hoja, in nato to zaigra s podobnim fizičnim občutkom. Tudi uporaba barv
lahko pripomore k bogatejši in subtilnejši dinamični izvedbi. Raznolikost
barvnih odtenkov lahko učencem pomaga razumeti kvaliteto dinamične
raznolikosti. Barvne odtenke poiščemo skupaj z učencem; npr., roza za p,
vijolična za mp, oranžna za f. Za ustvarjanje »občutljivega roza piana« lah-
ko učitelj predlaga igranje v bližini tipk in počasno spuščanje z rahlim ver-
tikalnim gibom, za »svetel oranžen« forte pa več energije in večje gibe.

242
   239   240   241   242   243   244   245   246   247   248   249